Digitale Informatievaardigheden
als onderdeel van digitale geletterdheid

Met Digitale Informatievaardigheden leren we nepnieuws herkennen en zoekmachines begrijpen. Verder ligt de focus op online informatie zoeken, vinden en verwerken. Wat maakt een bron betrouwbaar en welke soorten vragen bestaan er?

Digitale informatievaardigheden als onderdeel van digitale geletterdheid
Digitale informatievaardigheden digitale geletterdheid

Wat is Digitale Informatievaardigheden?

Online vind je erg veel informatie. We gebruiken zoekmachines om al onze vragen te beantwoorden. Iedere leerling moet daarom online informatie kunnen zoeken, vinden en verwerken. Daarnaast is het ook belangrijk dat ze de betrouwbaarheid van een bron kunnen inschatten. Want niet alles wat je online vindt, is waar.

Digitale Informatievaardigheden over betrouwbare informatie

We gaan tegenwoordig snel en vaak het internet op, om informatie op te zoeken. Dan word je vaak overspoeld door veel informatie van verschillende websites en bronnen. Hoe vind je wat je moet hebben? En wanneer is informatie betrouwbaar? De juiste informatie is niet altijd snel gevonden. Het online vinden van betrouwbare informatie kost daarom tijd en dit is precies waar digitale informatievaardigheden over gaat.

Zoekmachines en Digitale Informatievaardigheden

Weten hoe je informatie kunt zoeken, beoordelen en verwerken. Het zoekproces bestaat namelijk uit meerdere stappen: eerst moet je bedenken wat je precies wilt weten. Wanneer je weet waar je precies naar op zoek bent, kun je gericht beginnen met je zoektocht. Je moet wel altijd blijven opletten, want veel informatie die je online vindt, is nep. Wees dus kritisch in de beoordeling van websites en online artikelen.

Wat hebben leerlingen aan Digitale Informatievaardigheden?

Als een leerling digitale informatievaardigheden in primair onderwijs heeft gevolgd, is er een goede basis gelegd voor het voortgezet en hoger onderwijs op onderzoekend vlak. De leerlingen leren een onderzoekende houding aan te nemen. Hierbij leren ze spelenderwijs kennismaken met zoekmachines en het maken van mindmaps. Ze zullen verschillende soorten vragen (her)kennen en antwoorden kunnen vinden. Alles aan de hand van betrouwbare bronnen, die verwerkt worden in een bronvermelding.

Meer informatie?

Vraag het één van onze experts.

Team Digiwijzer

Digitale Informatievaardigheden
in alle soorten onderwijs

Digitale Informatievaardigheden in primair onderwijs

Digitale Informatievaardigheden
in primair onderwijs

In het primair onderwijs focussen we ons op de basis. Hierbij gaat het om soorten bronnen, zoekmachines, oude en nieuwe vormen van nieuws en meer.

Digitale Informatievaardigheden in speciaal onderwijs

Digitale Informatievaardigheden
in speciaal onderwijs

Voor het speciaal onderwijs hebben we lessen die visueler en praktischer zijn. Ons uitgangspunt is om dit onderwerp te leren door het toe te passen. 

Digitale Informatievaardigheden in alle soorten

Digitale Informatievaardigheden
in voortgezet onderwijs

In het voortgezet onderwijs gaan we uiteraard een stap verder met de lessen. Zoekmachines begrijpen, bronvermeldingen, betrouwbare bronnen en meer.

Digitale Informatievaardigheden in alle soorten

Veelgestelde vragen

Het is niet meer weg te denken in het leven van een mens. Op steeds jongere leeftijd krijgen we er al mee te maken. Het is belangrijk dat we het gebruik van media in balans houden voor onszelf, als het gaat om tijdsbesteding en gedrag bijvoorbeeld. Als we het hebben over mediawijsheid is het dus nodig dat we leerlingen, maar ook leerkrachten en ouders leren om te gaan met deze online wereld. 

De letterlijke definitie is het geheel van kennis, vaardigheden en houdingen waarmee burgers zich bewust en kritisch kunnen bewegen in een complexe, snel veranderende en gemediatiseerde wereld. Het is het vermogen tot een actief en creatief mediagebruik, dat gericht is op maatschappelijke participatie.

Aan de slag met Digitale Informatievaardigheden

    Teamleden van Digiwijzer. Bovenste rij, van links naar rechts: Peter, Jelle. Onderste rij, van links naar rechts: Charona, Roy, Lars

    Meer informatie?

    Neem gerust contact op.