Starten met digitale geletterdheid?
In het onderwijs speelt digitale geletterdheid een cruciale rol in het voorbereiden van leerlingen op een steeds meer digitale toekomst. Het omvat niet alleen de basisvaardigheden om met technologie om te gaan, zoals het gebruik van computers en software, maar ook belangrijke aspecten zoals kritisch denken en (online) media en communicatie. Digitale geletterdheid is een relatief nieuw vakgebied waar nog niet iedereen voldoende kennis of ervaring mee heeft. Daardoor kan het lastig zijn om hiermee aan de slag te gaan. Omdat het steeds belangrijker wordt, helpen wij hier graag een handje bij.
Digitale Geletterdheid in het onderwijs
Door digitale geletterdheid toe te voegen aan het curriculum leren leerlingen hoe ze technologie op een verantwoorde en effectieve manier kunnen inzetten. Ze ontwikkelen niet alleen technische competenties zoals het maken van een presentatie of formele mail, maar ook hoe ze nepnieuws kunnen herkennen, hoe ze online informatie vinden en bevorderd het hun digitale burgerschap.
Met digitale geletterdheid in het onderwijs maken we onderscheid tussen vier onderdelen: Mediawijsheid, Digitale Informatievaardigheden, Computational Thinking en Praktische ICT-vaardigheden. Vanuit Digiwijzer voegen wij hier Kunstmatige Intelligentie (AI) aan toe. Daarnaast zijn er een aantal nieuwe kerndoelen toegevoegd dit zijn: Praktische kennis & vaardigheden, ontwerpen & maken en de wisselwerking tussen digitale technologie, digitale media, de mens en de samenleving
Digitale Geletterdheid: voor docenten en leraren
Voor docenten en leraren geldt dat ze niet alleen zelf goed moeten kunnen omgaan met technologie, maar ook effectief digitale vaardigheden moeten overbrengen op leerlingen. Daarnaast is op de hoogte blijven een grote uitdaging. De wereld veranderd namelijk snel en vooral op het gebied van mediawijsheid veranderen dingen snel.
Wanneer wij leerkrachten trainen in Digitale Geletterdheid kan er antwoord worden gegeven op alle vragen en de kennis zal flink worden bijgespijkerd. De leerkrachten ontvangen praktische handvatten waardoor ze weerbaarder worden, toegankelijker zijn richting leerlingen en voorbereid zijn om met ouders in gesprek te gaan. Zo kan elke leerkracht uiteindelijk zelf de lessen van digitale geletterdheid geven.
Ondersteuning of advies in Digitale Geletterdheid
Digitale geletterdheid is een relatief nieuw vakgebied waar nog niet iedereen voldoende kennis en ervaring mee heeft. Daardoor kan het lastig zijn om hier als school mee aan de slag te gaan. Omdat het steeds belangrijker wordt, helpen wij hier graag een handje bij. Bijvoorbeeld met het implementeren van digitale geletterdheid of in de uitvoering met digicoaches in de klas of trainingen voor leerkrachten. Ons team staat klaar wanneer er behoefte is aan advies, lesmateriaal, vakleerkrachten of trainingen. Op basis van de wensen van de school kijken we graag samen naar de mogelijkheden.
Meer informatie?
Vraag het ÊÊn van onze experts.
Digitale Geletterdheid in alle soorten onderwijs
Digitale Geletterdheid
in primair onderwijs
In het primair onderwijs focussen we ons op de basis. Weerbaar worden, basisvaardigheden leren en voorbereiden op de middelbare school.
Digitale Geletterdheid
in speciaal onderwijs
Voor het speciaal onderwijs hebben we vaak te maken met een kwetsbaardere doelgroep. We hebben lessen en oplossingen die visueler en praktischer zijn.
Digitale Geletterdheid
in voortgezet onderwijs
In het voortgezet onderwijs gaan we uiteraard een stap verder. We bereiden leerlingen voor op de (online) toekomst. Verder professionaliseren we de leerkracht.
Veelgestelde vragen
Vandaag de dag zien we eigenlijk een constante toename aan het automatiseren van processen. Van kleine handelingen tot complete bedrijfsprocessen, computers nemen steeds meer de werkzaamheden over. Met Computational Thinking leren we hoe computers werken, hoe we denken in oplossingen en hoe we die kennis kunnen combineren. We kunnen hierdoor makkelijker processen begrijpen en bedenken.
- Ontleding. De eerste stap in Computational Thinking is decompositie.
- Patroonherkenning. Het tweede onderdeel is patroonherkenning.
- Abstractie. Het derde is relevante informatie uit elk ontleed probleem halen.
- Algoritmisch denken. Tot slot in volgorde en stappen leren.
Kort samengevat gaat het om het denken als computer en het oplossen van problemen. De onderdelen die binnen Computational Thinking vallen zijn bijvoorbeeld: programmeren, het maken van algoritmes, instructies schrijven voor een computer, in stappen leren denken, volgordes bepalen en meer.
Aan de slag met Digitale Geletterdheid
Meer informatie?
Neem gerust contact op.