Expertise digitale geletterdheid

Onze expertise digitale geletterdheid gaat over alle vaardigheden die nodig zijn om mee te kunnen in de digitale wereld. Voor leerlingen begint dit tegenwoordig al op jonge leeftijd. Er wordt verwacht dat zij weten hoe PowerPoint werkt, hoe ze zich online moeten gedragen, hoe algoritmes werken en hoe ze nepnieuws kunnen herkennen. 

๐Ÿ“ฑ

Mediawijsheid

Hoe ga je op een goede manier om met TikTok, Snapchat of Instagram? Welke mogelijkheden zijn er en wat zijn de gevaren? Leerlingen leren onder andere wat zij wel en niet online moeten zetten en hoe zij het doel van mediaboodschappen kunnen herkennen. Daarnaast maken ze kennis met begrippen als privacy en grooming.

๐Ÿ”Ž

Digitale Informatievaardigheden

Het zoeken, vinden en verwerken van informatie op internet, dat is waar het bij Digitale Informatievaardigheden om gaat. Welke bronnen zijn bruikbaar en welke niet? En wat kun je doen met informatie die je hebt gevonden? Door kritisch te kijken leren leerlingen informatie te filteren op betrouwbaarheid.

๐Ÿค–

Computational Thinking

Met Computational Thinking kunnen problemen of vraagstukken worden opgelost zoals een computer dat zou doen. Leerlingen leren de problemen in stukjes op te delen en aan de hand daarvan het probleem op de juiste manier te formuleren, zodat het door een computer kan worden opgelost.

๐Ÿ’ป

Praktische ICT-vaardigheden

Om goed overweg te kunnen met computergestuurde apparaten en programmaโ€™s worden Praktische ICT-vaardigheden steeds belangrijker. Leerlingen leren hoe ze met een computer om moeten gaan, hoe het internet werkt en ze maken kennis met programmaโ€™s als PowerPoint, Google Documenten en Prezi.

Extra expertise digitale geletterdheid

Bij Digiwijzer kijken we graag verder dan alleen de 4 standaard thema’s binnen digitale geletterdheid. We kijken naar overlappende onderwerpen met burgerschap en hoe we deze twee onderwerpen met elkaar kunnen verbinden. Verder kijken we binnen onze expertise digitale geletterdheid naar Kunstmatige Intelligentie (AI) binnen het onderwijs

๐ŸŒŽ

Burgerschap

Burgerschap is een breed begrip waarbij we het hebben over het milieu, respect voor elkaar, diversiteit, het verkeer en meer. Digitale Geletterdheid is een onderdeel van burgerschap. Tegelijkertijd kunnen we ook burgerschap als onderdeel van digitale geletterdheid zien.

๐Ÿค–

Kunstmatige intelligentie (AI)

Meningen verschillen over Kunstmatige Intelligentie (AI), zeker als het gaat om het onderwijs. Uiteraard zijn er gevaren, maar naar onze mening gaat het dan niet om de technologie. Het gaat erom hoe wij als mensen, leerkrachten of leerlingen omgaan met Kunstmatige Intelligentie (AI).