Ontwerpen en maken
als onderdeel van digitale geletterdheid
In domein B van Digitale Geletterdheid gaan we aan de slag met het gebruik van digitale technologie en programmeren. Daarnaast ligt de focus ook op het creatief vormgeven en realiseren van digitale producten.
Wat houdt ontwerpen en maken in?
Ontwerpen en maken zijn domein B in de conceptdoelen van Digitale Geletterdheid. Binnen dit domein gaan we bijvoorbeeld aan de slag met het programmeren van een computer programma. Maar we verkennen ook verschillende digitale tools om media te maken zoals presentaties, video’s of posters.
Kerndoel: Creëren met digitale technologie
In dit kerndoel staat centraal dat een leerling weet wat hij/zij precies nodig heeft voor verschillende typen digitale producten. Je kunt hiervoor denken aan het maken van een presentatie, wat heb ik precies nodig en hoe gebruik ik dat. Maar we staan bijvoorbeeld ook stil bij het gebruik van afbeeldingen en auteursrechten.
Kerndoel: Programmeren
In dit kerndoel gaan de leerlingen aan de slag met programmeren in de breedste zin van het woord. Zo zijn ze niet alleen bezig met het schrijven van code maar wordt er ook aan hen gevraagd om logisch na te denken. Hoe maak je bijvoorbeeld een stappenplan voor een specifiek programma zodat het precies doet wat je wil. Computational thinking is hierin erg belangrijk.
Wat hebben leerlingen aan ontwerpen en maken?
Ontwerpen en maken is belangrijk om een goede basis te leggen om goed na te denken wat voor een strategieën je nodig hebt bij het maken en gebruiken van verschillende typen digitale producten. Daarnaast leggen we de basis van computational thinking, probleemoplossend leren denken.
Meer informatie?
Vraag het één van onze experts.
Ontwerpen en maken
in alle soorten onderwijs
Ontwerpen en maken
in primair onderwijs
In het primair onderwijs focussen we ons op de basis. Welke programma’s zijn er, hoe gebruik je ze en meer.
Ontwerpen en maken
in speciaal onderwijs
Voor het speciaal onderwijs hebben we lessen die visueler en praktischer zijn. Ons uitgangspunt is om dit onderwerp te leren door het toe te passen.
Ontwerpen en maken
in voortgezet onderwijs
In het voortgezet onderwijs gaan we uiteraard een stap verder met de lessen. Verder begrijpen, meer denkwerk en meer.
Veelgestelde vragen
Het is belangrijk om het probleemoplossend vermogen te bevorderen. Als je een bepaald doel wilt bereiken moet er inzicht zijn om dit te behalen. Of dit nu het maken van een presentatie, poster of computerspel is. Daarnaast is dit een basis kennis die leerlingen de rest van hun leven kunnen gebruiken.
Binnen het domein Ontwerpen en maken vallen de kerndoelen: Creëren met digitale technologie waarbij het belangrijk is dat een leerling een passende aanpak heeft voor het gebruiken van verschillende type digitale producten. Het tweede kerndoel is Programmeren, daar staat centraal dat een leerling leert programmeren met behulp van computationele denkstrategieën.
Aan de slag met Ontwerpen en maken
Meer informatie?
Neem gerust contact op.