Samen kijken naar wat wél kan

Het kan zo zijn dat een complete implementatie nog niet mogelijk is. Hier stappen onze digicoaches van Digiwijzer naar voren om wel alvast verschillende gastlessen te verzorgen op het gebied van digitale geletterdheid. De lessen zijn vlot, interactief en het aantal lessen staat niet vast. Dit bepalen we in overleg, op basis van de wensen van de school. Eén keer per maand, één keer per week of meer dan één keer per week, alles is mogelijk. De school kan er ook voor kiezen om een aantal lessen mét en een aantal lessen zonder digicoach te doen.

schoolbestuur

Voorbeelden van interactieve lessen in de klas met een digicoach

Onze lessen variëren van uitleg en groepsopdrachten, tot het gebruiken van werkbladen.

Cyberpesten

Ongewenst online gedrag herkennen en weet hiermee om te gaan. We gaan het gesprek aan met elkaar en leren meer over belangen.

Sexting

Hoe gaan we om met het versturen en ontvangen van seksueel getinte content. We leren ook de regels die hier voor zijn.

Onzekerheid door social media

We delen alleen maar positiviteit online en onszelf bewerken op foto’s lijkt normaal geworden. We leren hoe hiermee om te gaan.

Nepnieuws herkennen

Leerlingen worden zich bewuster van de betrouwbaarheid van een mediaboodschap en leren nepnieuws herkennen.

Word & Powerpoint

Praktische lessen waarmee we onszelf digitale basisvaardigheden gaan aanleren en deze ook gelijk gaan toepassen. 

Online vriendschappen

Leren over vriendschappen, nepaccounts en verwachtingen. Leerlingen gaan signalen herkennen van ongewenst gedrag.

Digitale geletterdheid lessen in de klas voor het basis onderwijs en voortgezet onderwijs

Op maat bedenken we met elkaar een lessenreeks wat ook daadwerkelijk past in het huidige lesprogramma. Op deze manier denken we in mogelijkheden en kunnen we dus gelijk van start met digitale geletterdheid lessen. Een mooie start richting het doel om digitale geletterdheid volledig te implementeren.