Wat is digitale geletterdheid?
Digitale geletterdheid in het onderwijs is het vermogen om verantwoord, creatief en kritisch gebruik te maken van digitale middelen. Dit omvat veel verschillende vaardigheden en kennis over het gebruik van onder andere computers, zoekmachines, internet en social media.
Digitale Geletterdheid in het onderwijs
In de huidige samenleving wordt digitale geletterdheid steeds belangrijker. Dat geldt voor het dagelijks leven, maar ook voor het onderwijs. Leerlingen krijgen al op jonge leeftijd te maken met de verschillende vaardigheden die dit thema omvat. We zien deze vaardigheden dan ook terug binnen de zogenaamde 21e eeuwse vaardigheden.
Met digitale geletterdheid in het onderwijs maken we onderscheid tussen vier onderdelen: Mediawijsheid, Digitale Informatievaardigheden, Computational Thinking en Praktische ICT-vaardigheden. Vanuit Digiwijzer voegen wij hier Kunstmatige Intelligentie (AI) aan toe.Â
Digitale Geletterdheid: Wanneer ben je digitaal geletterd?
Een interessante vraag, vinden wij. Digitaal geletterd wordt je namelijk niet zomaar. Je bent digitaal geletterd wanneer je verantwoord, creatief en kritisch gebruik kunt maken van digitale middelen en technologieÃĢn. Voor leerlingen betekent dit onder andere dat zij om kunnen gaan met Snapchat, TikTok en/of Instagram en andere soorten (social) media. Daarnaast moeten leerlingen informatie op internet op de juiste manier kunnen zoeken, vinden en verwerken. Verder moeten leerlingen problemen kunnen ontleden zodat een computer deze kan oplossen. Als laatste moeten zij ook om kunnen gaan met digitale apparaten en programmaâs als Word, Google Presentaties en Prezi.
Ondersteuning of advies in Digitale Geletterdheid
Digitale geletterdheid is een relatief nieuw vakgebied waar nog niet iedereen voldoende kennis en ervaring mee heeft. Daardoor kan het lastig zijn om hier als school mee aan de slag te gaan. Omdat het steeds belangrijker wordt, helpen wij hier graag een handje bij. Bijvoorbeeld met het implementeren van digitale geletterdheid of in de uitvoering met digicoaches in de klas of trainingen voor leerkrachten. Ons team staat klaar wanneer er behoefte is aan advies, lesmateriaal, vakleerkrachten of trainingen. Op basis van de wensen van de school kijken we graag samen naar de mogelijkheden.
Meer informatie?
Vraag het ÊÊn van onze experts.
Digitale Geletterdheid in alle soorten onderwijs
Digitale Geletterdheid
in primair onderwijs
In het primair onderwijs focussen we ons op de basis. Weerbaar worden, basisvaardigheden leren en voorbereiden op de middelbare school.
Digitale Geletterdheid
in speciaal onderwijs
Voor het speciaal onderwijs hebben we vaak te maken met een kwetsbaardere doelgroep. We hebben lessen en oplossingen die visueler en praktischer zijn.
Digitale Geletterdheid
in voortgezet onderwijs
In het voortgezet onderwijs gaan we uiteraard een stap verder. We bereiden leerlingen voor op de (online) toekomst. Verder professionaliseren we de leerkracht.
Veelgestelde vragen
Vandaag de dag zien we eigenlijk een constante toename aan het automatiseren van processen. Van kleine handelingen tot complete bedrijfsprocessen, computers nemen steeds meer de werkzaamheden over. Met Computational Thinking leren we hoe computers werken, hoe we denken in oplossingen en hoe we die kennis kunnen combineren. We kunnen hierdoor makkelijker processen begrijpen en bedenken.
- Ontleding. De eerste stap in Computational Thinking is decompositie.
- Patroonherkenning. Het tweede onderdeel is patroonherkenning.
- Abstractie. Het derde is relevante informatie uit elk ontleed probleem halen.
- Algoritmisch denken. Tot slot in volgorde en stappen leren.
Kort samengevat gaat het om het denken als computer en het oplossen van problemen. De onderdelen die binnen Computational Thinking vallen zijn bijvoorbeeld: programmeren, het maken van algoritmes, instructies schrijven voor een computer, in stappen leren denken, volgordes bepalen en meer.
Aan de slag met Digitale Geletterdheid
Meer informatie?
Neem gerust contact op.