Expertise digitale geletterdheid
Onze expertise digitale geletterdheid gaat over alle vaardigheden die nodig zijn om mee te kunnen in de digitale wereld. Voor leerlingen begint dit tegenwoordig al op jonge leeftijd. Er wordt verwacht dat zij weten hoe PowerPoint werkt, hoe ze zich online moeten gedragen, hoe algoritmes werken en hoe ze nepnieuws kunnen herkennen.
📱
Mediawijsheid
Hoe ga je op een goede manier om met TikTok, Snapchat of Instagram? Welke mogelijkheden zijn er en wat zijn de gevaren? Leerlingen leren onder andere wat zij wel en niet online moeten zetten en hoe zij het doel van mediaboodschappen kunnen herkennen. Daarnaast maken ze kennis met begrippen als privacy en grooming.
🔎
Digitale Informatievaardigheden
Het zoeken, vinden en verwerken van informatie op internet, dat is waar het bij Digitale Informatievaardigheden om gaat. Welke bronnen zijn bruikbaar en welke niet? En wat kun je doen met informatie die je hebt gevonden? Door kritisch te kijken leren leerlingen informatie te filteren op betrouwbaarheid.
🤖
Computational Thinking
Met Computational Thinking kunnen problemen of vraagstukken worden opgelost zoals een computer dat zou doen. Leerlingen leren de problemen in stukjes op te delen en aan de hand daarvan het probleem op de juiste manier te formuleren, zodat het door een computer kan worden opgelost.
💻
Praktische ICT-vaardigheden
Om goed overweg te kunnen met computergestuurde apparaten en programma’s worden Praktische ICT-vaardigheden steeds belangrijker. Leerlingen leren hoe ze met een computer om moeten gaan, hoe het internet werkt en ze maken kennis met programma’s als PowerPoint, Google Documenten en Prezi.
Nieuwe concept kerndoelen
Op 6 maart 2024, heeft SLO de nieuwe concept kerndoelen voor digitale geletterdheid gepresenteerd. Binnen de nieuwe conceptkerndoelen van het SLO staan drie domeinen centraal. Het gaat om ‘Praktische kennis & vaardigheden’, ‘Ontwerpen en maken’ en ‘Wisselwerking tussen digitale technologie, digitale media, de mens en de samenleving’.
💻
Praktische kennis & vaardigheden
Met praktische kennis & vaardigheden leren we hoe digitale systemen inzetten en hoe we doelgericht navigeren door digitale media om bijvoorbeeld informatie te verzamelen. Verder ligt de focus ook op hoe er veilig met digitale systemen, privacy en data wordt omgegaan.
🔍
Ontwerpen & maken
Binnen dit domein gaan we aan de slag met het gebruik van digitale technologie en programmeren. Wat komt er bijvoorbeeld kijken bij het programmeren van een computer programma. Maar we verkennen ook verschillende digitale tools om media te maken zoals presentaties, video’s of posters.
🌎
Wisselwerking tussen digitale technologie, digitale media, de mens en de samenleving
Binnen dit domein staan we stil bij wat de digitale technologie betekent voor jezelf en de ander. Wat doe je bijvoorbeeld wel en wat doe je niet. Maar we staan ook stil bij schermtijd, een online identiteit en wat de kansen en risico’s zijn van het gebruik van digitale technologie.
Extra expertise digitale geletterdheid
Bij Digiwijzer kijken we graag verder dan alleen de 4 standaard thema’s binnen digitale geletterdheid. We kijken naar overlappende onderwerpen met burgerschap en hoe we deze twee onderwerpen met elkaar kunnen verbinden. Verder kijken we binnen onze expertise digitale geletterdheid naar Kunstmatige Intelligentie (AI) binnen het onderwijs.
🌎
Burgerschap
Burgerschap is een breed begrip waarbij we het hebben over het milieu, respect voor elkaar, diversiteit, het verkeer en meer. Digitale Geletterdheid is een onderdeel van burgerschap. Tegelijkertijd kunnen we ook burgerschap als onderdeel van digitale geletterdheid zien.
🤖
Kunstmatige intelligentie (AI)
Meningen verschillen over Kunstmatige Intelligentie (AI), zeker als het gaat om het onderwijs. Uiteraard zijn er gevaren, maar naar onze mening gaat het dan niet om de technologie. Het gaat erom hoe wij als mensen, leerkrachten of leerlingen omgaan met Kunstmatige Intelligentie (AI).