In een wereld waar technologie en digitalisering steeds belangrijker worden, zijn digitale vaardigheden niet langer een luxe, maar een essentiΓ«le basisvaardigheid. Toch blijkt uit het International Computer and Information Literacy Study (ICILS) 2023 onderzoek dat een groot deel van de Nederlandse leerlingen achterblijft als het gaat om de ontwikkeling van deze digitale vaardigheden. Meer dan 33% van de leerlingen haalt niet eens het basisniveau voor computer- en informatiegeletterdheid.
Stand van zaken, hoe doet NL het vergeleken met andere landen
De ICILS geeft inzicht in het niveau van digitale geletterdheid en de rol van het onderwijs in de ontwikkeling van vaardigheden zoals computational thinking en computer- en informatiegeletterdheid. Het onderzoek richt zich op leerlingen in het tweede leerjaar van het voortgezet onderwijs in 34 landen. Dit is gedaan door middel van digitale opdrachten en een online vragenlijst. Uit het onderzoek blijkt dat Nederlandse leerlingen gemiddeld onder het basisniveau scoren van computer- en informatiegeletterdheid en gemiddeld op het basisniveau van computational thinking.
Ongeveer de helft van de Nederlandse leerlingen scoort op of onder niveau één voor computer- en informatiegeletterdheid, terwijl niveau twee wordt gezien als het basisniveau om effectief deel te kunnen nemen aan de digitale maatschappij. Dit betekent dat de helft van de leerlingen dus onvoldoende basisvaardigheden heeft om met computers om te gaan. Nederland scoort hiermee gemiddeld in vergelijking met de deelnemende landen, maar bijna alle OESO-landen scoren hoger dan Nederland.
Op het gebied van computational thinking scoort meer dan 50% van de Nederlandse leerlingen op of onder niveau één. Dit niveau betreft het herkennen van logica in eenvoudige computationele concepten die van toepassing zijn op goed gedefinieerde problemen. Hiermee scoort Nederland significant lager dan bijna alle andere deelnemende OESO-landen.
Rol van scholen en leraren
Op het gebied van ICT-voorzieningen doet Nederland het goed. De meeste scholen hebben toegang tot technologie en betrouwbare internetverbindingen. Bovendien wordt digitale geletterdheid belangrijk gevonden, maar komt nog maar beperkt aan bod in de onderwijspraktijk. Met name aan computational thinking wordt weinig aandacht besteed, bleek uit het onderzoek. Als mogelijke oorzaak wordt gegeven dat leraren aangeven te weinig tijd te hebben om technologie of ICT-gerelateerde opdrachten in hun lessen te integreren.
Welke rol kan Digiwijzer spelen?
Sinds 2022 hebben zoβn meer dan vijfduizend scholen in Nederland subsidie ontvangen om het onderwijs in de basisvaardigheden te verbeteren. Iedere leerling moet goed kunnen lezen, schrijven, rekenen, digitaal vaardig zijn en weten hoe onze samenleving werkt.
De cijfers uit het ICILS-onderzoek laten zien dat Nederland actie moet ondernemen om leerlingen beter voor te bereiden op een digitale toekomst. De basis voor digitale vaardigheden kan al vroeg worden gelegd. Door kinderen vanaf jonge leeftijd vertrouwd te maken met technologie, leren ze kritisch, bewust en vaardig om te gaan met digitale informatie. Bij Digiwijzer richten we ons op het bevorderen van deze vaardigheden vanaf de basisschool. We beginnen bijvoorbeeld met lessen over zoekmachines in groep drie en over het hebben van een kritische blik in groep acht.
Samen naar een Digiwijzer Nederland
De cijfers uit het ICILS-onderzoek benadrukken dat veel Nederlandse leerlingen in het voortgezet onderwijs moeite hebben met het beoordelen van de betrouwbaarheid van digitale informatie. Ook bezitten ze slechts basale vaardigheden om met computers om te gaan. Het is essentieel dat we actie ondernemen om deze kloof te verkleinen en leerlingen beter voor te bereiden op een digitale toekomst.
Bij Digiwijzer nemen we de uitdaging aan om leerlingen Γ©n leraren de tools te geven die ze nodig hebben om succesvol te zijn in een digitale wereld.
Wil je meer weten over onze oplossingen en hoe we samen jouw school kunnen ondersteunen? Neem contact met ons op voor meer informatie!
Ook intressant