Digitale geletterdheid integreren in huidige vakken en lesprogramma
..want er is al zoveel en we willen overlap voorkomen 🧑🏫
..digitale geletterdheid verweven in rekenen, taal, geschiedenis en meer.
Tijd, kennis of simpelweg handjes tekort. Het zijn logische redenen om digitale geletterdheid nog even te laten liggen. Toch is dat meer dan zonde en onnodig! We kunnen digitale geletterdheid sneller inzetten dan je wellicht denkt, sterker nog: waarschijnlijk doen jullie er al veel aan. Bijna alle onderwerpen zijn namelijk te integreren in huidige vakken. We inspireren jullie graag om te denken in mogelijkheden en helpen bij de oriëntatie of bij de complete uitvoering.
Hoe wij digitale geletterdheid integreren in huidige vakken
Implementatie digitale geletterdheid
Voor een implementatie digitale geletterdheid doorlopen we altijd een kort maar krachtig traject op de school. Van een nulmeting tot een overzicht maken van wat jullie als school nu al doen met digitale geletterdheid. Alle informatie en kennis verzamelen we om zo tot een compleet implementatieplan op maat te komen.
Leerlijn digitale geletterdheid
We zien op veel scholen overlap in lessen als het gaat om digitale geletterdheid, burgerschap, mediawijsheid en meer. Samen zorgen we ervoor dat er één leerlijn is voor deze onderwerpen, ongeacht welke leermiddelen hiervoor gebruikt worden. We zorgen voor structuur en duidelijk bij de leerkrachten.
Integreren in huidige vakken met basisvaardigheden
Verschillende onderwerpen kunnen gemakkelijk worden ingebed in taal- of rekenlessen. Taal en rekenvaardigheden zijn namelijk essentieel bij een groot aantal aspecten van de digitale wereld. Hoe groot is de kans dat er iets gebeurd? Hoe verwerken en verkrijgen we informatie? En welke taal hebben we nodig in de online wereld? Denk bijvoorbeeld aan lessen over Computational Thinking, Digitale Informatievaardigheden, Mediawijsheid of ICT basisvaardigheden. Door rekenen en taal te verbinden aan digitale geletterdheid slaan we twee (digitale) vliegen in één klap.
Integreren in burgerschap, geschiedenis of kunst
De kunst zit in het denken in mogelijkheden. Zo kun je leren over de geschiedenis van de digitale revolutie en verschillende vormen van media uit vroegere tijden. Denk daarnaast aan het zoeken naar, verwerken van en presenteren van informatie rondom een belangrijk persoon uit de geschiedenis of aspect van aardrijkskunde. Of leer kritisch en bewust kijken naar wat een verkiezingscampagne nou eigenlijk vertelt. Wat het andere vak ook is, informatie kunnen zoeken & verwerken, bronnen kritisch kunnen beoordelen en kennis vergroten van de (digitale) samenleving is altijd relevant. Leerzaam op verschillende manieren binnen éénzelfde les, handig en leuk! Voor burgerschap bieden wij bovendien een aanvullende module aan. Het wiel opnieuw uitvinden is dus zeker niet nodig. We kijken samen naar de wensen, behoeften en eisen voor jullie leerlingen.
Contact over integreren in huidige vakken
Meer informatie?
Neem gerust contact op.