Digiwijzer ontvangt 1000+ verzoeken van scholen voor Checklist Digitale Geletterdheid docenten

Digitale geletterdheid van leerkrachten is essentieel voor de toekomst van het onderwijs, veel scholen weten alleen niet zo goed of ze hiermee op de goede weg zitten. Dit blijkt uit de interesse in de checklist van Digiwijzer. Ruim 1.000 mensen die werken in het Nederlandse onderwijs zijn binnen een week al geïnteresseerd in de checklist ‘digitale geletterdheid voor docenten’. De checklist, gespecificeerd voor primair, voortgezet of speciaal onderwijs, geeft een duidelijk beeld aan welk basisniveau een leraar of docent moet voldoen volgens de Europese richtlijnen. 

De belangstelling voor deze checklist benadrukt de groeiende behoefte onder scholen om beter inzicht te krijgen in hun digitale onderwijsmethoden en het niveau. Veel scholen geven aan niet precies te weten waar ze staan op het gebied van digitale geletterdheid en welke stappen ze moeten zetten om hun onderwijs en de kennis van docenten te verbeteren. In de checklist zijn de huidige domeinen vanuit SLO aangehouden waar er inhoudelijk wel rekening is gehouden met de nieuwe concept kerndoelen uit maart 2024.

“Met de snel veranderende digitale wereld is het cruciaal dat scholen hier planmatig en duurzaam mee omgaan en wij zijn ervan overtuigd dat de leerkracht hierbij centraal moet worden gezet,” zegt Lars Toussaint, Partner & Onderwijsadviseur Digitale Geletterdheid van Digiwijzer. “Deze checklist kan scholen helpen om het basisniveau in kaart te brengen om vervolgens gericht te werken aan het versterken van digitale geletterdheid, wat dus ook verder gaat dan alleen digitale vaardigheden.”

Scholen die de checklist nog niet hebben maar wel geïnteresseerd zijn kunnen de checklist nog downloaden. Het is een belangrijke stap in het versterken van digitale geletterdheid binnen het onderwijs en het waarborgen van dit onderwerp binnen de scholen.