Wisselwerking tussen digitale technologie, digitale media, de mens en de samenleving
als onderdeel van digitale geletterdheid

In domein C van Digitale Geletterdheid gaan we aan de slag met het de digitale technologie voor jezelf en anderen. Daarnaast staan we ook stil bij de digitale technologie van de samenleving en de wereld. 

Basisschoolleerlingen in de klas
Visie digitale geletterdheid binnen het onderwijs

Wat houdt de wisselwerking tussen digitale technologie, digitale media, de mens en de samenleving in?

wisselwerking tussen digitale technologie, digitale media, de mens en de samenleving is domein C in de conceptdoelen van Digitale Geletterdheid. Binnen dit domein staan we stil bij wat de digitale technologie betekent voor jezelf en de ander. Wat doe je bijvoorbeeld wel en wat doe je niet. Maar we staan ook stil bij schermtijd, je online identiteit en wat de kansen en risico’s zijn van het gebruik van digitale technologie.

Jezelf en anderen in een digitale omgeving

Waar we vroeger een bericht stuurde via de post, is het nu een melding van TikTok en Instagram of zelfs een appje om jou te voorzien van het laatste nieuws. Via media blijf je meestal op de hoogte van de gebeurtenissen in de wereld om je heen. Maar het is ook belangrijk bewust te zijn van het bestaand van een online identiteit, ook als je daar niet zelf bewust aan gewerkt hebt. Welke informatie hebben zorgverleners bijvoorbeeld van je of welke foto’s hebben je ouders vroeger op social media gezet? 

De digitale technologie van de samenleving en de wereld

Wat gebeurt er als een robot de leraar vervangt? Wat als we AI in de gezondheidszorg gaan gebruiken? Wat zijn de economische, ethische en maatschappelijke gevolgen voor het verzamelen en gebruiken van data? De ontwikkeling van digitale technologie gaat hard en daar moeten we ons van bewust zij. Welke invloed hebben deze ontwikkelingen op onze samenleving en hoe zien de toekomstscenario’s eruit. 

Wat hebben leerlingen aan de wisselwerking tussen digitale technologie, digitale media, de mens en de samenleving?

Dit onderwerp is belangrijk om een goede basis te leggen om weloverwogen keuzes te kunnen maken bij het gebruik van digitale technologie en digitale media. Deze hebben namelijk niet alleen invloed op een individu maar ook op de rest van de omgeving. 

Meer informatie?

Vraag het één van onze experts.

Team Digiwijzer

Ontwerpen en maken
in alle soorten onderwijs

Digitale Informatievaardigheden in primair onderwijs

Ontwerpen en maken
in primair onderwijs

In het primair onderwijs focussen we ons op de basis. Welke programma’s zijn er, hoe gebruik je ze en meer.

Digitale Informatievaardigheden in speciaal onderwijs

Ontwerpen en maken
in speciaal onderwijs

Voor het speciaal onderwijs hebben we lessen die visueler en praktischer zijn. Ons uitgangspunt is om dit onderwerp te leren door het toe te passen. 

Digitale Informatievaardigheden in alle soorten

Ontwerpen en maken
in voortgezet onderwijs

In het voortgezet onderwijs gaan we uiteraard een stap verder met de lessen. Verder begrijpen, meer denkwerk en meer.

Digitale Informatievaardigheden in alle soorten

Veelgestelde vragen

Het is belangrijk om het probleemoplossend vermogen te bevorderen. Als je een bepaald doel wilt bereiken moet er inzicht zijn om dit te behalen. Of dit nu het maken van een presentatie, poster of computerspel is. Daarnaast is dit een basis kennis die leerlingen de rest van hun leven kunnen gebruiken. 

Binnen het domein Ontwerpen en maken vallen de kerndoelen: Creëren met digitale technologie waarbij het belangrijk is dat een leerling een passende aanpak heeft voor het gebruiken van verschillende type digitale producten. Het tweede kerndoel is Programmeren, daar staat centraal dat een leerling leert programmeren met behulp van computationele denkstrategieën.

Aan de slag met Ontwerpen en maken

    Meer informatie?

    Neem gerust contact op.

    Betrouwbaar ‘echt’ nieuws:

    De Digitale Kloof in Nederland: Hoe Voorbereid Zijn Onze Leerlingen op de Toekomst?

    Een groot deel van de Nederlandse leerlingen blijft achter als het gaat om de..

    Games en hun virtuele valuta

    Steeds meer kinderen vragen hun ouders om V-bucks of Robux (virtuele valuta) voor hun..

    Digitale geletterdheid op school; hoe pak je dat aan? Onze drie tips. 

    “Kerndoelen zijn de wettelijke opdracht voor elke school in het funderend onderwijs. Ze geven..

    Digiwijzer ontvangt 1000+ verzoeken van scholen voor Checklist Digitale Geletterdheid docenten

    Digitale geletterdheid van leerkrachten is essentieel voor de toekomst van het onderwijs, veel scholen..

    Kinderen steeds vaker lastig gevallen in Roblox

    Wat is Roblox? Roblox is een van de populairste online games ter wereld. Het..

    Het blijkt maar weer hoe belangrijk digitale geletterdheid is in onze samenleving

    De digitalisering van onze samenleving ontwikkelt zich in hoog tempo. Dit brengt ons nieuwe..

    De Calculator Vault app: alles verbergen achter een rekenmachine

    Foto’s en video’s verbergen omdat je ouders jouw telefoon checken. Het klinkt wellicht als..

    Grooming: de jeugd leren over online kinderlokken

    Een gevangenisstraf van 7 jaar. Dat is de straf die een 27-jarige man uit..

    Digiwijzer op het speciaal onderwijs 

    Voortaan zal Digiwijzer in alle soorten van het speciaal onderwijs inzetbaar zijn! Of het..