Planmatig werken met digitale geletterdheid
Planmatig werken met digitale geletterdheid betekent het strategisch en georganiseerd aanpakken van digitale vaardigheden binnen het onderwijs. Het doel? Ervoor zorgen dat leerlingen op een goede manier aan de slag gaan met digitale vaardigheden die ze voorbereiden op een digitale toekomst.
Eerst een plan, dan aan de slag
Bij planmatig werken gaat het er om dat je pas aan de slag gaat nadat je van te voren eerst een goede plan van aanpak hebt. Dat zorgt ervoor dat je de resultaten haalt naar verwachting. Je werkt als het ware als een cyclus: voorbereiden, uitvoeren en evalueren.
Door planmatig te werken met digitale geletterdheid zorg je ervoor dat leerlingen gestructureerd en effectief de digitale vaardigheden ontwikkelen die ze nodig hebben.Â
Implementeer, monitor, evalueer en verbeter
Het is belangrijk om na een bepaalde periode de aanpak te evalueren. Hoe gaat het, wat gaat er goed, wat kan er beter en wat zijn de resultaten. Maar ook concreet waar lopen docenten en leraren tegenaan en wat vinden de leerlingen van de lessen. Door tussendoor te monitoren en te evalueren zorg je ervoor dat de aanpak van digitale geletterdheid pas bij de behoeften van de school maar ook bij de veranderingen in de digitale omgeving.
Het kan ook zijn dat er behoefte is aan een extra handje. Bijvoorbeeld met digicoaches in de klas of trainingen voor leerkrachten. Ons team staat klaar wanneer er behoefte is aan advies, lesmateriaal, vakleerkrachten of trainingen. Op basis van de wensen van de school kijken we samen naar de mogelijkheden.
Meer informatie?
Vraag het ÊÊn van onze experts.
Digitale Geletterdheid in alle soorten onderwijs
Digitale Geletterdheid
in primair onderwijs
In het primair onderwijs focussen we ons op de basis. Weerbaar worden, basisvaardigheden leren en voorbereiden op de middelbare school.
Digitale Geletterdheid
in speciaal onderwijs
Voor het speciaal onderwijs hebben we vaak te maken met een kwetsbaardere doelgroep. We hebben lessen en oplossingen die visueler en praktischer zijn.
Digitale Geletterdheid
in voortgezet onderwijs
In het voortgezet onderwijs gaan we uiteraard een stap verder. We bereiden leerlingen voor op de (online) toekomst. Verder professionaliseren we de leerkracht.
Veelgestelde vragen
Vandaag de dag zien we eigenlijk een constante toename aan het automatiseren van processen. Van kleine handelingen tot complete bedrijfsprocessen, computers nemen steeds meer de werkzaamheden over. Met Computational Thinking leren we hoe computers werken, hoe we denken in oplossingen en hoe we die kennis kunnen combineren. We kunnen hierdoor makkelijker processen begrijpen en bedenken.
- Ontleding. De eerste stap in Computational Thinking is decompositie.
- Patroonherkenning. Het tweede onderdeel is patroonherkenning.
- Abstractie. Het derde is relevante informatie uit elk ontleed probleem halen.
- Algoritmisch denken. Tot slot in volgorde en stappen leren.
Kort samengevat gaat het om het denken als computer en het oplossen van problemen. De onderdelen die binnen Computational Thinking vallen zijn bijvoorbeeld: programmeren, het maken van algoritmes, instructies schrijven voor een computer, in stappen leren denken, volgordes bepalen en meer.
Aan de slag met Digitale Geletterdheid
Meer informatie?
Neem gerust contact op.