Reclame en de regels waar Influencers zich aan moeten houden

Influencer roept in megafoon en er komen hartjes uit

Influencers, je vindt ze op elk sociale media platform. Denk aan bijvoorbeeld Instagram, TikTok en vloggers op YouTube. Ze hebben veel volgers en een groot netwerk opgebouwd. Door hun populariteit kunnen ze invloed hebben op de mening, keuzes en koopgedrag van hun volgers. Dit op veel verschillende gebieden zoals mode, beauty, reizen, gezondheid, lifestyle, technologie, en veel meer. Deze volgers zijn vaak jongeren en kinderen. 

Invloed hebben 

Voor Nederlandse Influencers met meer dan 500.000 volgers gelden er reclameregels waar ze zich aan moeten houden. En dit is maar goed ook. Zodra een influencer namelijk iets aanprijst, geeft dit volgers een positieve indruk over dit product. Ze zijn hierdoor sneller geneigd een bepaald product te kopen. Dit noemen we influencermarketing.

Bedrijven werken samen met de influencers om mee te liften op hun grote bereik. De influencers adverteren voor deze bedrijven tegen betaling of een partnerregeling. Zo’n partnerregeling kan de vorm aannemen van bijvoorbeeld gratis producten, vergoede reizen of een uitnodiging voor een evenement.   

Reclame maken 

In de wet staat dat influencers duidelijk moeten maken of zij tegen betaling producten in beeld brengen. De volgers en kijkers hebben dus het recht om weten dat er sprake is van een commerciële boodschap. Op deze manier worden consumenten niet misleid of ongepast beïnvloed om iets te kopen. Hier is de influencer zelf verantwoordelijk voor, maar ook het bedrijf waar de infuencer mee samenwerkt.   

Influencers mogen geen reclame delen als ze niet duidelijk maken dat het om een commercieel doeleinde gaat. Kijkers moeten duidelijk door de inhoud, beelden of geluiden begrijpen dat er reclame wordt gemaakt. En het moet ook duidelijk zijn waarvoor de influencer de reclame maakt. Hierdoor is het plaatsen van een tag naar het bedrijf in bijvoorbeeld een foto, niet genoeg. Dat maakt namelijk onvoldoende duidelijk dat het reclame is.  

Influencers mogen natuurlijk nog wel écht enthousiast zijn over producten en dit laten zien! Mits zij daar niet voor worden betaald of een andere regeling hebben getroffen met een bedrijf. Velen van hen zullen in dat geval ook vermelden dat een product niet gesponsord is om misverstanden te voorkomen. 

Influencers en kinderen  

Het is in Nederland verboden om reclame voor medische producten, geweld, haat of politiek te maken. Verder mogen Influencers in gesponsorde video’s gericht aan kinderen niet meer uitgebreid speelgoed aanprijzen. Het doel van deze regels is om meer duidelijkheid te bieden aan de kijkers van online video’s. De regels beschermt hen tegen misleidende content. Dit is vooral van belang voor kinderen.  

Jongeren en kinderen zijn vaak nog niet in staat om te begrijpen wanneer er sprake is van betaalde meningen en dat deze niet betrouwbaar zijn. Influencers wisselen hun commerciële beelden af met niet-commerciële beelden. Niet zo gek dus dat het verwarrend is. Zelfs voor volwassenen kan het soms lastig te herkennen zijn wanneer er sprake is van reclame. Om deze reden laten we dit onderwerp terugkomen in onze lessen Mediawijsheid en Digitale Informatievaardigheden.