Digitale Geletterdheid zit in ons DNA.
Juist daarom willen we het verschil maken.
Waar wij voor staan
Dit zijn onze kernwaarden die ook onze visie digitale geletterdheid vormen.
Ze beschrijven wie we zijn en waar we voor staan. Wat ons verbindt en hoe we met elkaar omgaan.
Een missie begint
met een duidelijke visie.
Onze visie is dat uiteindelijk iedere leerling digitaal geletterd de maatschappij in kan stappen. Ze worden goed voorbereid op de digitale wereld, vanwege een sterke begeleiding door leerkrachten en de juiste betrokkenheid van ouders. We sluiten hierbij geen enkele leerling uit. In het kader van digitale inclusie en kansengelijkheid, vinden wij namelijk dat ieder kind telt.
Eén team. Eén missie.
Een Digiwijzer Nederland.
Onze missie is om iedere school te kunnen ondersteunen op weg naar structuur en zelfstandigheid in Digitale Geletterdheid. We willen juist voorkomen dat het onderwijs compleet afhankelijk wordt van een externe partij. We zetten hierbij altijd de verbinding tussen kind, ouder en leerkracht centraal.
De cultuur van
Digiwijzer Nederland
Onze cultuur is ons succes. Begonnen als vriendenclub, nog steeds een vriendenclub. Eéntje van creatieve, gedreven vakidioten met een sociaal hart. We vinden het belangrijk dat iedereen begrijpt waarom we dingen doen zoals we ze doen. Dat iedereen intern en extern onze cultuur omarmt. En onze waarden daarmee ook consistent uitdraagt.
Oprichting door Roy Vathorst
Vanaf zijn 12e ontstond er een grote passie voor Social Media. Destijds kon hij ruim een miljoen mensen bereiken op het Nederlandse platform Hyves. Hij had pagina’s met veel voorkomende interesses en actuele onderwerpen, waardoor het bereik snel gigantisch werd. Zijn netwerk breidde hij uit op andere Social Media platformen die interessant werden. Zo had hij een pagina op Facebook waarbij hij meer dan 1,5 miljoen Nederlanders in 3 dagen tijd wist te bereiken.
Toen hij 15 jaar was merkte hij steeds vaker dat er een grote Social Media kloof was tussen ouders/leerkrachten en kinderen. Hij wilde zijn ervaring en kennis gaan delen om deze kloof te dichten, dus ging hij de klassen in en gaf presentaties tijdens ouderavonden op scholen. De vraag hiernaar bleek enorm en al snel ontstond Voorlichting op scholen.
“We luisterden naar de wensen vanuit het onderwijs”
Veel scholen en instanties waar wij onze mediawijsheid voorlichtingen gaven, kwamen met de vraag of we op onze manier en via onze werkwijze een methode voor Digitale Geletterdheid konden ontwikkelen. Toen bekend werd dat het verplicht zou gaan worden vanuit de overheid, gingen alle alarmbellen af. We moeten en kunnen nu het verschil gaan maken. Samen met tientallen scholen, partners, ICT-coördinatoren, ouders en docenten zijn we gaan brainstormen. Het bleek een grote uitdaging te zijn, maar niet onmogelijk.
Echt het verschil maken
Al snel bleek dat een methode niet zomaar de oplossing was voor scholen. Het programma was al te vol, leerkrachten hadden nog niet genoeg kennis of motivatie en de ouders raken zo ook niet meer betrokken. Het team van Digiwijzer ging aan de slag om tot diverse oplossingen digitale geletterdheid te komen. Van complete implementaties tot de gehele uitvoering. Er ontstond een missie om echt het verschil te gaan maken voor het onderwijs.