Verwachtingen helder krijgen rondom digitale geletterdheid
Veel scholen zijn bezig met Digitale Geletterdheid en het bevorderen ervan. Dit gaat alleen nog niet altijd op basis van een gezamenlijke visie. Dat komt vaak omdat ze niet goed weten wat er van ze verwacht wordt.
Veel scholen hebben geen duidelijke visie
Uit peilonderzoek Digitale Geletterdheid van Inspectie van het Onderwijs blijkt dat de helft van de ondervraagde scholen nog geen visie heeft op digitale geletterdheid of dat dit nog nauwelijks geïmplementeerd is. De afgelopen jaren zijn er veel signalen uit het veld ontvangen over het gebrek aan heldere kerndoelen. Dit maakt het ingewikkeld om tot een heldere visie te komen. Begin maart lanceerde SLO de nieuwe conceptkerndoelen: Praktische kennis & vaardigheden, ontwerpen & maken en de wisselwerking tussen digitale technologie, digitale media, de mens en de samenleving.
Duidelijke doelen, helder communiceren en ondersteuning
Digitale geletterdheid is een relatief nieuw vakgebied waar nog niet iedereen voldoende kennis en ervaring mee heeft. Daardoor kan het lastig zijn om hier als school mee aan de slag te gaan. Het is daarom belangrijk om duidelijke doelen te stellen, helder te communiceren en ook op zoek te gaan naar ondersteuning, advies of een training.
Omdat het steeds belangrijker wordt, helpen wij hier graag een handje bij. Bijvoorbeeld met het implementeren van digitale geletterdheid of in de uitvoering met digicoaches in de klas of trainingen voor leerkrachten. Ons team staat klaar wanneer er behoefte is aan advies, lesmateriaal, vakleerkrachten of trainingen. Op basis van de wensen van de school kijken we graag samen naar de mogelijkheden.
Meer informatie?
Vraag het ÊÊn van onze experts.
Digitale Geletterdheid in alle soorten onderwijs
Digitale Geletterdheid
in primair onderwijs
In het primair onderwijs focussen we ons op de basis. Weerbaar worden, basisvaardigheden leren en voorbereiden op de middelbare school.
Digitale Geletterdheid
in speciaal onderwijs
Voor het speciaal onderwijs hebben we vaak te maken met een kwetsbaardere doelgroep. We hebben lessen en oplossingen die visueler en praktischer zijn.
Digitale Geletterdheid
in voortgezet onderwijs
In het voortgezet onderwijs gaan we uiteraard een stap verder. We bereiden leerlingen voor op de (online) toekomst. Verder professionaliseren we de leerkracht.
Veelgestelde vragen
Vandaag de dag zien we eigenlijk een constante toename aan het automatiseren van processen. Van kleine handelingen tot complete bedrijfsprocessen, computers nemen steeds meer de werkzaamheden over. Met Computational Thinking leren we hoe computers werken, hoe we denken in oplossingen en hoe we die kennis kunnen combineren. We kunnen hierdoor makkelijker processen begrijpen en bedenken.
- Ontleding. De eerste stap in Computational Thinking is decompositie.
- Patroonherkenning. Het tweede onderdeel is patroonherkenning.
- Abstractie. Het derde is relevante informatie uit elk ontleed probleem halen.
- Algoritmisch denken. Tot slot in volgorde en stappen leren.
Kort samengevat gaat het om het denken als computer en het oplossen van problemen. De onderdelen die binnen Computational Thinking vallen zijn bijvoorbeeld: programmeren, het maken van algoritmes, instructies schrijven voor een computer, in stappen leren denken, volgordes bepalen en meer.
Aan de slag met Digitale Geletterdheid
Meer informatie?
Neem gerust contact op.