Digitale geletterdheid: de methode van Digiwijzer

In een wereld waarin technologie een steeds grotere rol speelt, is het belangrijker dan ooit dat kinderen digitaal vaardig worden. Voor ouders en scholen roept dit soms vragen op: waar begin je met digitale geletterdheid? Hoe zorg je ervoor dat kinderen niet alleen veilig, maar ook bewust en zelfverzekerd met technologie omgaan?

De conceptkerndoelen van SLO

De SLO heeft in 2024 de conceptkerndoelen van digitale geletterdheid gepresenteerd, deze worden op dit moment beproefd op bruikbaarheid. De SLO verwacht de definitieve doelen voor de zomer van 2025 op te leveren.

Onze experts op het gebied van digitale geletterdheid houden alle ontwikkelingen nauwlettend in de gaten. Zo zorgen wij ervoor dat onze lessen altijd actueel en relevant zijn. Door deze aansluiting bieden we onderwijs dat niet alleen voldoet aan de richtlijnen, maar ook inspeelt op de vaardigheden die kinderen nodig hebben in een snel veranderende digitale wereld.

Onze thema’s

Bij Digiwijzer richten we ons op vier thema’s die samen de basis vormen voor digitale geletterdheid: Mediawijsheid, Digitale Informatievaardigheden, Computational Thinking en Praktische ICT-vaardigheden. Het klinkt misschien als een mond vol, maar wij maken deze onderwerpen graag begrijpelijk en toegankelijk. Met praktische en interactieve lessen in het klaslokaal leren we kinderen vaardigheden die essentieel zijn in de digitale wereld van vandaag én morgen.

We zetten deze vier thema’s graag voor je op een rij.

Wat is mediawijsheid?

Sociale media, games en apps worden elke dag door miljoenen kinderen gebruikt, maar hoe gaan ze daar op een verstandige manier mee om? Mediawijsheid draait om meer dan weten wat je online doet. Het gaat ook om hoe (social) media werken, hoe je je privacy beschermt en bijvoorbeeld balans vinden in schermtijd.

Bij het thema ‘Mediawijsheid’ leren we kinderen hoe ze sluikreclame herkennen en hoe ze om moeten gaan met online uitdagingen zoals sexting, grooming en cyberpesten. Het doel? Kinderen bewust maken van hun digitale omgeving en weerbaar maken in de online wereld.

Wat is digitale informatievaardigheden?

Informatie ligt overal binnen handbereik. Je kan (bijna) alles wat je wil weten online vinden. Maar weten kinderen ook hoe ze correcte informatie kunnen vinden? En hoe ze nepnieuws kunnen herkennen? Binnen het thema Digitale Informatievaardigheden leren we kinderen kritisch nadenken over wat ze online zien en hoe ze dat toepassen in het dagelijks leven.

Of het nu gaat om een werkstuk of gewoon uit nieuwsgierigheid, kinderen leren hoe ze zoekmachines slim gebruiken en hoe ze betrouwbare bronnen kunnen herkennen. Het resultaat? Jongeren die niet alleen informatie consumeren, maar dit ook kunnen beoordelen en toepassen.

Wat is computational thinking?

Het klinkt ingewikkelder dan het is. Met onze Computational Thinking lessen leren kinderen hoe ze een probleem stap voor stap kunnen aanpakken. Ze leren patronen herkennen, probleemoplossend te denken en verbanden te leggen. Met deze vaardigheden leren kinderen logisch én creatief denken. 

Stel dat je een probleem hebt dat je met een computer wilt oplossen, of je wil bijvoorbeeld een eenvoudige animatie maken. Door het op te delen van deze taak in kleinere stukjes, wordt het overzichtelijk en uitvoerbaar. Computational Thinking zorgt voor een goede basis in het begrijpen van de huidige technologie, iets waar kinderen de rest van hun leven profijt van hebben.

Wat zijn praktische ICT-vaardigheden?

ICT staat voor ‘Informatie en Communicatie Technologie’. Oftewel, technologie die ons de mogelijkheid geeft om te communiceren. Soms merk je deze communicatie niet eens. Zo is er bijvoorbeeld een vorm van communicatie tussen je mobiele telefoon en je router thuis door middel van wifi. 


Praktische ICT-vaardigheden vallen net als onze andere drie thema’s in de basis van digitale geletterdheid. Kinderen leren bijvoorbeeld het verschil tussen ‘software’ en ‘hardware’, hoe het internet werkt en hoe ze slim en verantwoord gebruik kunnen maken van digitale tools.

We gaan namelijk ook aan de slag met programma’s van Microsoft en/of Google. Hoe maak je een nette presentatie in PowerPoint? Waar kan je Word/Documenten allemaal voor gebruiken? En wat is Spreadsheets? Het kunnen omgaan met deze programma’s is een belangrijke basisvaardigheid voor school, werk en het dagelijks leven.