Het gevaar van online challenges voor kinderen
Ooit gehoord van de populaire Cinnamon Challenge? Het was een hele hype een paar jaar geleden. Mensen werden online uitgedaagd om een lepel gemalen kaneel in hun mond te nemen en dit te filmen. Het internet staat vol met videoβs van hoestende en proestende mensen die de uitdaging aan gingen. Best wel grappig toch? Misschien iets minder lollig als je weet dat dit kan leiden tot ernstige ademhalingsproblemen. Wij merken in klassen dat de populariteit van dit soort gevaarlijke online challenges blijft stijgen. Zo werd ook de Blue Whale challenge alweer veel genoemd. Waarom dat gevaarlijk is, leggen we je uit.
Don’t try this at home: de invloed van rolmodellen en groepsdruk
Een populaire challenge zorgt voor de nodige aandacht. Het plaatsen van videoβs waar je een uitdagende challenge doet kan razendsnel worden opgepakt en verspreidt. Het wordt stoer gevonden en schreeuwt ββKijk eens wat ik durf!ββ Veel kinderen komen deze video’s tegen en willen het nadoen.
In 2015 postte influencer Giovanni Latooy (Gio) bijvoorbeeld een video waarin hij de Cinnamon Challenge aanging. De grappig bedoelde video bereikte zijn kijkers, waaronder duizenden kinderen. Als kinderen zien dat hun idolen of rolmodellen zoiets doen, zijn ze vaak sneller geneigd om hetzelfde te doen. Kinderen doen dit om zich te identificeren met hun voorbeelden of om mee te doen aan de rage.
Zo’n challenge is simpelweg spannend en iedereen lijkt mee te willen doen. Iedereen daagt elkaar uit en dan wil je niet de enige zijn die er niet aan meedoet. Veel kinderen doen dat om geaccepteerd te worden door hun leeftijdsgenoten, om bij een bepaalde groep te horen, of vanwege groepsdruk. Niemand wil graag buiten de groep vallen. Zeg dan nog maar eens nee.
Gevaarlijke online challenges
Hartstikke leuk een challenge, maar er zijn risico’s. Zo zijn er verschillende challenges die gevaarlijk kunnen zijn voor je leven of omgeving. We leggen er een aantal uit:
- De hot pepper challenge. Dit houdt in dat je een extreem hete peper eet, zoals een habanero, een ghost pepper of een Trinidad moruga scorpion. Dit kan leiden tot brandwonden, ademhalingsproblemen, maagklachten of allergische reacties.
- De bird box challenge. Dit houdt in dat je geblinddoekt allerlei activiteiten probeert te doen, zoals autorijden, lopen of koken. Dit kan leiden tot botsingen, verwondingen, brandwonden of andere ongelukken.
- De blackout challenge. Dit houdt in dat je jezelf verstikt of laat verstikken door iemand anders om een roes te ervaren. Dit kan leiden tot hersenbeschadigingen, flauwvallen, coma of de dood.
- De fire challenge. Dit houdt in dat je jezelf met een brandbare vloeistof besprenkelt en dan in brand steekt. Dit kan leiden tot ernstige brandwonden, shock of de dood.
- De blue whale challenge. Dit houdt in dat je een reeks van 50 opdrachten uitvoert die steeds gevaarlijker en gewelddadiger worden, zoals jezelf snijden, wakker blijven, horrorfilms kijken of van een gebouw springen. Dit kan leiden tot psychische problemen, zelfverminking of zelfmoord.
Deze online challenges zijn gevaarlijk omdat ze je lichamelijke en geestelijke gezondheid in gevaar brengen. Ze kunnen ook illegaal, immoreel of respectloos zijn. Het is niet verstandig om mee te doen aan deze challenges, ook al lijken ze misschien spannend, grappig of populair. Wij gaan dan ook direct het gesprek aan wanneer leerlingen deze challenges noemen, om ze bewust te maken van de gevaren.
Leuke online challenges
Lang niet alle challenges zijn gevaarlijk. Er zijn gelukkig ook positieve uitdagingen te vinden. Zo heb je ook de populaire Ice Bucket Challenge: Deelnemers gooien een emmer ijswater over zichzelf heen. Dit doen ze om aandacht te creΓ«ren voor de ziekte ALS. Of denk aan de complimenten challenge, waarin je wordt uitgedaagd om iemand een compliment te geven. Challenges die jouw leven niet in gevaar brengen, aandacht vragen voor een belangrijk onderwerp of iets positiefs betekenen voor anderen hebben vaak een positief effect.
In gesprek
Het grootste probleem ligt verscholen in het feit dat kinderen zich niet altijd bewust zijn van de risico’s van bepaalde online challenges. Vooral als ze impulsief handelen. Het is als ouder, opvoeder en docent is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de rages die onder kinderen en leerlingen spelen. Wij bieden mediawijsheid lessen aan waarin dit onderwerp aan bod komt. Op deze manier kunnen we de leerlingen hierin begeleiden. Zo leren ze wat leuke en wat gevaarlijke challenges zijn en hoe je er verstandig mee omgaat.