We kennen de app BeReal vast allemaal wel. De app geeft je eens per dag een melding, waarbij je binnen twee minuten een foto moet maken met zowel de voor- als achtercamera, met als doel jouw vrienden een inkijk te geven in jouw echte leven. Waar BeReal ooit bekend stond om zijn oprechtheid, wordt het platform steeds vaker gezien als BeFake.
Wat is BeReal?
De social media app is in 2020 uitgebracht en steeg in 2022 erg in populariteit. De app moedigt gebruikers aan om elke dag op een willekeurig tijdstip een snapshot van je leven te posten, zonder filters of bewerkingen. Hiervoor krijg je twee minuten. Heb je de melding gemist en wil je de foto later maken? Dan krijgen jouw vrienden tot op de seconde te zien hoeveel je te laat bent. Wil je de foto opnieuw maken? Dan krijgen jouw vrienden ook te zien hoeveel βretakesβ je hebt genomen. Voordat je de fotoβs van jouw vrienden kan zien, moet je eerst je eigen plaatsen.
Verkeerd gebruik van de app
Binnen twee minuten een foto moeten maken, geeft gebruikers de kans om βrealβ te zijn. Dit is echter een suggestie en geen verplichting, want de timer is niet bindend. Vandaag de dag bepalen gebruikers steeds vaker wat zij het juiste moment vinden om hun BeReal te nemen. Sommige gebruikers krijgen ’s ochtends de melding, maar maken de foto pas ’s avonds als ze op een feestje zijn. Dit vinden zij namelijk leuker om te delen. De app wordt zo niet gebruikt als hoe hij bedoeld is.
Je kunt wel stellen dat BeReal op deze manier meer gaat lijken op BeFake. Hierdoor lijkt de hype rond de app zelfs af te nemen. HLN gaf recent aan dat de ooit zo populaire social media app, last heeft van financiΓ«le problemen. Is het einde van BeReal in zicht?
BeFake op social media
Mensen posten op sociale media platformen graag alleen leuke dingen, zoals vakantiefoto’s, foto’s van feestjes of sportprestaties. We laten mensen graag geloven dat het leven alleen maar leuk is, maar bij niemand is het leven perfect. We maken nu eenmaal ook trieste, eenzame of gΓͺnante dingen mee.
Waarom delen mensen alleen het ‘perfecte plaatje’ online?
- Likes en volgers spelen een grote rol in ons gevoel van populariteit en sociale acceptatie. Door alleen de hoogtepunten van ons leven te delen, hopen we positieve reacties te ontvangen. Dit helpt voor veel mensen het gevoel van eigenwaarde te versterken.
- Ook online profilering speelt een grote rol in hoe we ons presenteren aan anderen. Door een perfect leven te tonen, proberen we een bepaald imago van onszelf te creΓ«ren dat overeenkomt met hoe we door andere gezien worden.
- Sociale media kunnen dienen als een ontsnapping aan de realiteit. Door alleen de hoogtepunten te delen, kunnen mensen zichzelf en anderen voor de gek houden en het ideaalbeeld van hun leven presenteren, ook als het in werkelijkheid niet zo perfect is.
- Mensen vermijden vaak het delen van minder leuke dingen uit angst voor negatieve reacties of oordelen van anderen. Dit kan leiden tot het vermijden van het tonen van kwetsbaarheid.
- Mensen hebben de neiging om zichzelf te vergelijken met anderen, vooral op sociale media waar perfectie de norm lijkt te zijn. Door alleen de beste aspecten van ons leven te delen, kunnen we anderen misleiden en bijdragen aan een illusie van onbereikbare perfectie.
Gelukkig laten steeds meer gebruikers van social media de realiteit zien, want er zitten ook negatieve gevolgen aan het zien van perfecte online levens. Met onze lessen over digitale informatievaardigheden en mediawijsheid, besteden we aandacht aan het ideaalbeeld en de effecten van het bewerken van content.