Misschien heb je wel eens van de Amerikaanse Dramaserie Gossip Girl gehoord. In de serie verspreidt een anoniem persoon allerlei roddels en geruchten. De serie kwam al uit in 2007 en is sinds kort weer razend populair door de terugkomst op Netflix. Het idee van een roddelaccount wordt (net als 10 jaar geleden) massaal door leerlingen op meerdere scholen gekopieerd. Leerlingen én leerkrachten worden slachtoffer van de anonieme social media accounts. Het is een snelgroeiend probleem op middelbare scholen en basisscholen door heel Nederland.
Anoniem roddels verspreiden op TikTok
De accounts verschijnen met name op TikTok, maar ook op Instagram en Youtube zijn ze te vinden. Vaak zijn de roddels die worden gedeeld beschuldigingen, seksueel getinte geruchten en onaardige berichten over personen. Leerlingen maar ook docenten zijn de dupe. De accounts hebben vaak de naam van de school of ‘Gossip Girl’. Ook variaties als Gossip + schoolnaam/afkorting komen voor. De beheerders van de account zijn hierdoor anoniem, de daders voelen zich veilig. Maar zijn ze dat wel?
De gevolgen voor Gossip Girl daders
Het is niet makkelijk, maar zeker niet onmogelijk om te achterhalen wie er precies schuilgaat achter een anoniem account. De beheerders zijn vaak jong en zullen zich niet bewust zijn van de mogelijke gevolgen. Een onschuldige grap gaat al snel te ver, wanneer degene op de beelden er niet oké mee is.
Discrimineren, het delen van beeldmateriaal onder toestemming, smaad en laster zijn echter strafbaar in Nederland. Ook schending van privacy en het doelbewust beledigen en pesten van personen kunnen gevolgen hebben voor de dader. Afhankelijk van de situatie kunnen er serieuze stappen worden ondernomen, zoals een aangifte of straf.
Cyberpesten en slachtoffers van roddel accounts
De meeste (jonge) makers van de Gossip Girl accounts denken waarschijnlijk dat het grappig is en hebben geen kwade intentie. Echter kunnen de roddels die het account deelt, de carrière van een docent of de reputatie van een leerling flink beschadigen. Het is een ernstige en snelgroeiende vorm van cyberpesten en shaming.
Scholen maken zich terecht zorgen. De Gossip Girl accounts verspreiden nare roddels en geruchten. Dit kan grote gevolgen hebben voor gedupeerde leerlingen en leerkrachten. Denk hierbij aan mentale problemen als angst, depressie, stress, isolement en een laag zelfbeeld. Leerlingen die slachtoffer zijn geworden van de roddel accounts worden nageroepen, raar aangekeken, buitengesloten en voelen zich niet veilig. Wij zien de grote impact van het probleem op scholen. Een oplossing is niet zo eenvoudig: elke situatie is anders en vraagt om een aanpak op maat.
Wat kun je doen tegen Gossip Girl accounts?
Iedere leerling of docent kan het overkomen en dus vertellen we je graag wat je kan doen.
- Zie je een account voorbij komen en sta je zelf op beelden? Maak een screenshot. Zo heb je bewijs van de situatie. Vervolgens kan er met behulp van een ouder en/of vertrouwenspersoon worden besproken welke verdere stappen er worden ondernomen.
- Rapporteer het account bij het social media platform. Het platform kan helpen om verdere verspreiding te voorkomen en kan de accounts bovendien op non-actief zetten.
- Licht school in. Als directie en docenten op de hoogte zijn, kunnen ze hier aandacht aan besteden en adviseren. Afhankelijk van de situatie kunnen vervolgstappen worden ondernomen.
- Doe aangifte. De politie neemt Gossip Girl gerelateerde aangiften (gelukkig) zeer serieus.
- Maak leerlingen, ouders en leerkrachten bewust van zaken als privacy (schending), nepaccounts en online shaming. Daarmee leren ze niet alleen de regels, maar kun je ze ook weerbaarder maken tegen dergelijk online gedrag.
Gossip Girl op school, wij kunnen helpen!
Speelt het Gossip Girl probleem ook bij jou op school? En wil je roddel- of nepaccounts bespreekbaar maken? Neem dan contact op, we helpen graag! In samenwerking met Voorlichting op scholen zetten wij ons in om scholen te helpen in een plan van aanpak. Zo geven we onder andere advies in de aanpak en bieden we gastlessen waarbij we zaken als privacy, cyberpesten en nepaccounts bespreekbaar maken.
Lees hier meer over de lessen Mediawijsheid.