Hoe Digiwijzer structuur geeft aan digitale lessen 

Digicoaches Wesley en Niels kijken samen naar een Implementatieplan Digitale Geletterdheid

Digitale geletterdheid: steeds meer scholen houden zich ermee bezig. Hartstikke fijn natuurlijk! Toch blijkt, volgens de Inspectie van het Onderwijs, dat er nog veel ruimte is voor verbetering.  

Weinig structuur  

Nieuws.nl schrijft over een recent onderzoek van de Inspectie van het Onderwijs. Het blijkt dat scholen wel bezig zijn met digitale lessen en digitale geletterdheid, maar dat het nog ondermaats is. Zo zijn digitale vaardigheden bij slechts 3 tot 4 procent van de scholen een vast onderdeel van het lesprogramma.  

Er blijkt weinig structuur te zitten in het onderwijs over digitale geletterdheid. Plannen van scholen worden niet of nauwelijks uitgewerkt. Een gemiste kans, vinden wij.  

Overvolle agenda’s van leraren 

Het is niet gek dat deze cijfers zo laag zijn. Docenten hebben overvolle agenda’s! Er wordt veel verwacht van leraren en het onderwijs. Denk aan rekenen, lezen, taal, spelling, topografie en de basiskennis van geschiedenis. Maar dat is niet alles. Denk ook aan zaken als verkeerslessen, burgerschapslessen en misschien binnenkort ook weer schoolzwemmen. En daar komt digitale geletterdheid dus ook nog bij.  

De aanpak van Digiwijzer 

Wij snappen de werkdruk bij leraren. In plaats van deze docenten op te zadelen met nóg meer verplichtingen, bieden bij juist een oplossing. Lees hier over: 

Daarnaast zetten wij ons in om juist structureel digitale geletterdheid te integreren in het onderwijs. Lees hier hoe we dat aanpakken: 

Contact 

Een op de tien scholen blijkt niet of nauwelijks iets met digitale geletterdheid te doen. Ben jij docent of zit je in het bestuur van een school? Willen jullie beginnen met digitale geletterdheid, maar weten jullie nog niet goed hoe? Of willen jullie de huidige lessen naar het volgende niveau brengen? Neem dan hier contact met ons op!