Games en hun virtuele valuta

Geld in een game

Steeds meer kinderen vragen hun ouders om V-bucks of Robux (virtuele valuta) voor hun games. Het wordt steeds populairder om aankopen te doen in een game, dit komt doordat games het vaak aantrekkelijk maken voor kinderen om iets te kopen. Consumentenorganisaties zijn de strijd aangegaan met grote gamebedrijven. Maar waarom eigenlijk? 

Digitale valuta in games

De consumentenbond heeft een klacht ingediend bij 22 gamebedrijven, waaronder de makers van EA Sports (uitgever van FIFA), Fortnite en Minecraft. Ze zouden gamers onterecht veel geld laten uitgeven. Dit komt doordat de gamebedrijven de aankopen weergeven in virtuele valuta en niet in bestaande valuta als euro’s of dollars. Hierdoor krijgt de gamer geen duidelijk beeld van wat er precies betaald wordt. Daarnaast bieden gamebedrijven vaak bundels met valuta aan. Deze bundels zijn meestal groter dan de gevraagde prijs voor een bepaald item in de game. Dit houdt in dat de gamer altijd ‘geld’ overhoudt. Hierdoor is de neiging om opnieuw een aankoop te doen groot. 

Volgens de cijfers van het Trimbos zijn er onwijs veel kinderen bezig met gamen. Ook in die games speelt het probleem omtrent virtuele valuta. Vaak is het geld dat kinderen uitgeven in games niet van henzelf, maar van hun ouders. Let daarom op dat je als ouder niet je creditkaart of betaalrekening koppelt aan het account van je kind. Bij sommige games worden de betaalgegevens zelfs na 1 betaling automatisch opgeslagen. Dit kan voor grote financiële lasten zorgen! 

Onbewust over uitgaven

In veel moderne games, zowel gratis als betaald, kunnen spelers allerlei extra’s kopen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan skins (outfit van de avatar). Maar er kunnen ook aankopen gedaan worden om naar het volgende level te gaan, om je karakter beter te maken of om extra levens te krijgen. In plaats van deze gelijk te betalen met echt geld, moeten spelers vaak eerst virtuele valuta aanschaffen voor deze aankopen. 

Door het betalen met virtuele valuta raakt de gamer onbewust over de uitgaven in de game. Dit komt omdat de verhoudingen vaak scheef zijn. Hieronder een lijstje met enkele populaire virtuele valuta in games en hun geschatte waarde (algemene indicatie), omgerekend naar euro’s.

  • Fortnite – 1.000 V-Bucks ≈ €8
  • Roblox – 800 Robux ≈ €10
  • Clash of Clans – 500 Gems ≈ €5
  • FIFA Ultimate Team – 1.050 FP ≈ €10
  • League of Legends – 1.380 RP ≈ €10
  • GTA Online – 1.250.000 GTA$ ≈ €10
  • Call of Duty – 1.000 CP ≈ €10

Let op: De exacte waarde kan variëren afhankelijk van aanbiedingen en bundelkortingen.

De eisen van de consumentenbond

De consumentenbond heeft een duidelijke mening over de virtuele valuta in games. Ze willen ervoor zorgen dat de prijzen van de in-game aankopen altijd in euro’s moeten worden weergegeven. Zo zijn de spelers zich bewust van hoeveel ze betalen. Ook stellen ze voor dat er een einde komt aan de bundels van virtuele valuta. Op deze manier houden de spelers geen restbedragen over en betalen ze enkel voor het virtuele product.

Les over gamen

Hoewel dit een grote stap in de juiste richting is, biedt dit niet de gehele oplossing voor elke gamer. Het financieel bewustzijn van kinderen is namelijk vaak nog kwetsbaar. In onze vernieuwde les over verantwoord gamen komen naast onderwerpen als schermtijd en verslaving, ook in-game aankopen ter sprake.

Ook intressant