Wisselwerking tussen digitale technologie, digitale media, de mens en de samenleving
als onderdeel van digitale geletterdheid
In domein C van Digitale Geletterdheid gaan we aan de slag met het de digitale technologie voor jezelf en anderen. Daarnaast staan we ook stil bij de digitale technologie van de samenleving en de wereld.
Wat houdt de wisselwerking tussen digitale technologie, digitale media, de mens en de samenleving in?
wisselwerking tussen digitale technologie, digitale media, de mens en de samenleving is domein C in de conceptdoelen van Digitale Geletterdheid. Binnen dit domein staan we stil bij wat de digitale technologie betekent voor jezelf en de ander. Wat doe je bijvoorbeeld wel en wat doe je niet. Maar we staan ook stil bij schermtijd, je online identiteit en wat de kansen en risico’s zijn van het gebruik van digitale technologie.
Jezelf en anderen in een digitale omgeving
Waar we vroeger een bericht stuurde via de post, is het nu een melding van TikTok en Instagram of zelfs een appje om jou te voorzien van het laatste nieuws. Via media blijf je meestal op de hoogte van de gebeurtenissen in de wereld om je heen. Maar het is ook belangrijk bewust te zijn van het bestaand van een online identiteit, ook als je daar niet zelf bewust aan gewerkt hebt. Welke informatie hebben zorgverleners bijvoorbeeld van je of welke foto’s hebben je ouders vroeger op social media gezet?
De digitale technologie van de samenleving en de wereld
Wat gebeurt er als een robot de leraar vervangt? Wat als we AI in de gezondheidszorg gaan gebruiken? Wat zijn de economische, ethische en maatschappelijke gevolgen voor het verzamelen en gebruiken van data? De ontwikkeling van digitale technologie gaat hard en daar moeten we ons van bewust zij. Welke invloed hebben deze ontwikkelingen op onze samenleving en hoe zien de toekomstscenario’s eruit.
Wat hebben leerlingen aan de wisselwerking tussen digitale technologie, digitale media, de mens en de samenleving?
Dit onderwerp is belangrijk om een goede basis te leggen om weloverwogen keuzes te kunnen maken bij het gebruik van digitale technologie en digitale media. Deze hebben namelijk niet alleen invloed op een individu maar ook op de rest van de omgeving.
Meer informatie?
Vraag het één van onze experts.
Ontwerpen en maken
in alle soorten onderwijs
Ontwerpen en maken
in primair onderwijs
In het primair onderwijs focussen we ons op de basis. Welke programma’s zijn er, hoe gebruik je ze en meer.
Ontwerpen en maken
in speciaal onderwijs
Voor het speciaal onderwijs hebben we lessen die visueler en praktischer zijn. Ons uitgangspunt is om dit onderwerp te leren door het toe te passen.
Ontwerpen en maken
in voortgezet onderwijs
In het voortgezet onderwijs gaan we uiteraard een stap verder met de lessen. Verder begrijpen, meer denkwerk en meer.
Veelgestelde vragen
Het is belangrijk om het probleemoplossend vermogen te bevorderen. Als je een bepaald doel wilt bereiken moet er inzicht zijn om dit te behalen. Of dit nu het maken van een presentatie, poster of computerspel is. Daarnaast is dit een basis kennis die leerlingen de rest van hun leven kunnen gebruiken.
Binnen het domein Ontwerpen en maken vallen de kerndoelen: Creëren met digitale technologie waarbij het belangrijk is dat een leerling een passende aanpak heeft voor het gebruiken van verschillende type digitale producten. Het tweede kerndoel is Programmeren, daar staat centraal dat een leerling leert programmeren met behulp van computationele denkstrategieën.
Aan de slag met Ontwerpen en maken
Meer informatie?
Neem gerust contact op.