In elke klas blijken er 2 tot 3 leerlingen slachtoffer van cyberpesten te zijn. Vaak gaat dat veel verder dan het sturen van een gemeen berichtje. Intimidatie, beledigen, buitensluiten, kleineren, lastigvallen, bedreigen, vernederen en stalken. Dat is de harde realiteit voor veel kinderen, vaak zonder dat ouders of andere volwassenen hiervan afweten. En ja, dit zien wij ook al gebeuren op de basisschool. De online wereld kan heel leuk en leerzaam zijn, maar ook hard en onaardig.
Dag en nacht
Vóór het digitale tijdperk sloot je de deur achter je dicht na school, en waren de pesterijen klaar voor die dag. Tegenwoordig is dat niet meer zo. Veel jeugd heeft al vroeg een telefoon en accounts op verschillende social media platformen. De pesterijen gaan daar gewoon verder, dag en nacht. Van onaardige berichten, tot bewerkte foto’s, tot anoniem gebeld worden. Het cyberpesten stopt niet en dat is ontzettend vervelend voor een slachtoffer. Om hulp vragen kan best lastig zijn vanwege schaamte of omdat een kind zijn/haar ouders niet bezorgd wil maken.
Onderzoek en gevolgen van cyberpesten
Natuurlijk wil je als ouder het allerbeste voor je kind. In de fysieke wereld, en online. Toch blijkt dat volwassenen vaak geen idee hebben van wat er qua online pesterijen speelt bij de jeugd. Volgens een onderzoek van de Saxion Hogeschool lijkt het er sterk op dat de gevolgen van online pesten soms groter zijn, dan die van offline (in het echt) pesten. In het onderzoek worden verschillende bestaande en aanvullende onderzoeken bij elkaar gebracht. Naast het voortgezet onderwijs, werd er een extra onderzoek gedaan naar de bovenbouw van de basisschool. Inmiddels kunnen de onderzoekers concluderen dat cyberpesten absoluut voorkomt in groep 6, 7 en 8.
De onderzoekers melden ook dat slachtoffers van cyberpesten op de lange termijn worden geconfronteerd met verschillende mentale problemen. Denk aan angst, depressie, ziekteverzuim, schooluitval, middelenmisbruik, slaapproblemen en psychosomatische klachten. In de ergste gevallen is er zelfs sprake van suïcidale gedachten.
Wat je als ouder kunt doen
De NOS adviseert in dit stuk de volgende tips:
Ga in gesprek met je kind. Onderzoeker Cyberpesten: “Vraag niet alleen wat je kind op school heeft gedaan, maar ook eens: ‘Wat heb je online meegemaakt?’ En maak goede afspraken over wanneer je kinderen aan de bel trekken over situaties die ze tegenkomen op apps.”
Verdiep je in de apps die kinderen gebruiken. “Veel ouders zijn nooit wegwijs geworden op sociale media. Als je niet weet hoe het werkt op Snapchat, kun je ook geen toezicht houden.”
Kijk mee. Onderzoekers Cyberpesten: “Dat is geen inbreuk op privacy, tot hun 16de zijn kinderen zelf niet goed in staat om risico’s goed in te schatten. Maak van tevoren afspraken met je kind over wanneer je even wilt meekijken, zodat het geen controleren is.”
Wees je bewust van risicofactoren. Een kind dat wordt gepest in de klas, wordt bijna zeker ook online gepest. Onderzoeker Cyberpesten: “Wees in dat geval nog extra alert en betrek andere ouders erbij, zodat je samen tot oplossingen komt.”
Tips, informatie en antwoord op alle vragen
Bewustwording speelt een enorme rol als het gaat om online gevaren zoals cyberpesten. Wij bieden daarom ouderavonden aan, die ook interessant zijn voor de leerkrachten. Hier geven we praktische tips, delen we onze kennis en beantwoorden we alle vragen die gesteld worden.
Speelt er iets bij de leerlingen op school? Dan kunnen wij de ouderavond op maat invullen. We adviseren je graag in hoe we samen de meest effectieve oplossing rond cyberpesten kunnen realiseren. Neem hier contact op.