Het hebben van digitale kennis is tegenwoordig essentieel om staande te blijven in de online samenleving. Online communiceren, plannen, les volgen, vormgeven en ga zo maar door. Maar hoe is het gesteld met jouw digitale kennis? Wij hebben 5 digitale begrippen voor je op een rijtje gezet. Bespreek ze in de klas en overhoor de leerlingen!

Algoritme

Als je een probleem hebt of ergens naar op zoek bent, ga je een aantal stappen langs tot je je doel hebt behaald. Deze methode heet algoritmisch denken. Algoritme kun je dus in veel handelingen herkennen. Een rekensom is een algoritme, maar koken is dat ook. Wat is nog meer algoritme? Kijk rond, ga op zoek naar algoritmes en verbreed jouw digitale kennis!

Data

Dit digitale begrip is een verzamelnaam voor allerlei gegevens. Dit kunnen tweets, video’s, foto’s, likes of zoekresultaten zijn. Onder andere bedrijven, gemeenten, scholen of verenigingen verzamelen data. Dit wordt gedaan om een goed overzicht te krijgen van een bepaalde context. Zo kan men goed zien hoe er bijvoorbeeld gecommuniceerd moet worden.

Influencer

Kalvijn, Enzo Knol en Nienke Plas zijn voorbeelden van grote influencers uit Nederland. Waarschijnlijk ken je veel TikTokkers, Youtubers en Instagrammers met veel volgers. Deze mensen worden influencers genoemd, omdat zij een groot bereik hebben en veel mensen kunnen beïnvloeden. Dat beïnvloeden doen zij door reclame te maken voor een bepaald merk. Hier krijgen zij een geldbedrag voor. Influencers zijn een belangrijk onderdeel geworden in de reclamewereld. Als zij enthousiast zijn over een merk laten zij dit zien aan hun volgers, zodat jij het ook gaat kopen. Je kunt zien dat iets gesponsord is als er #ad of #spon staat. Influencer is een van de bekendste begrippen voor jouw digitale kennis.

Reclame

Een ander begrip dat bij jouw digitale kennis hoort, is reclame. Je zal inmiddels wel weten wat reclame precies inhoudt, maar kun je het ook herkennen? Wanneer wordt een product gepromoot en op wekl medium wordt het laten zien? Reclame is overal en verschijnt in elke vorm. Op je telefoon, maar ook op straat, in de trein en op tv. Kijk rond en ga op zoek naar reclame!

Zender

Alles wat in de media te zien is, is gestuurd door een zender. Een zender is dus de uitsturende partij. Dit kan elke media-uiting zijn die je kunt bedenken. Een Youtube-video, de krant, een magazine, een e-mail of een programma. Dit zijn voorbeelden van media-uitingen. Bedenk wie de zender en wie de ontvanger is.

Meer oefening met digitale begrippen voor de digitale kennis van leerlingen? Bekijk onze thema’s!