U Din Din Din Din Dun, Ma Din Din Din Dun of Brr Brr Patapim. Ook geen idee wat hier staat? Wij leggen het je graag uit want de kans is groot dat jouw kind of leerling helemaal dubbel ligt om deze absurde teksten. Maak kennis met ‘Italian Brainrot’, een AI-meme-trend die viraal gaat onder vooral jonge kinderen.
Wat is Italian Brainrot?
Volgens dit stuk worden de vaak onzinnige of vervormde zinnen (die vaag Italiaans klinken) gecombineerd met AI-gegenereerde animaties of bewerkte beelden van dieren. Dit vormt personages. Het levert absurde humor op die blijkbaar erg goed aanslaan bij kinderen. De term ‘Brainrot’ verwijst naar het consumeren van inhoud die zo vreemd of hersenloos is dat het ‘je brein aantast’. Dit gebeurt niet echt, maar deze term wordt gebruikt als spot over deze absurde trend.
Waarom jongeren deze AI-trend geweldig vinden
De populariteit van “Italian Brainrot” onder jongeren komt best wel uit de lucht vallen. Dit is waarom het zo aanslaat:
- Shortfilm: de filmpjes over deze absurde personages zijn kort, snel en absurd; perfect voor het algoritme van TikTok. We zien nu ook dat er hele denkbeeldige scenario’s rondom deze figuren bedacht worden, waarin ze bijvoorbeeld relaties met elkaar ontwikkelen.
- AI: oftewel een creatieve speeltuin. Er wordt volop geëxperimenteerd met AI-stemmen, deepfake-video’s en avatars.
- Inside jokes en communities: de trend groeit snel via social media. Jongeren voelen zich verbonden via gedeelde humor en het gevoel van een geheime taal die volwassenen niet begrijpen.
Wat deze trend ons leert over mediawijsheid
Hoewel de filmpjes in de meeste gevallen onschuldig zijn, raakt Italian Brainrot ook aan gevoelige thema’s:
- Stereotypering en humor: de overdreven Italiaanse karikaturen kunnen grappig zijn, maar ook kwetsend en stereotyperend.
- AI als expressiemiddel: ook kinderen gebruiken steeds vaker AI. Hoe begeleiden we hen daarin?
- Social media gebruik: Italian Brainrot herinnert ons er aan hoe snel dingen verspreiden en hoe verslavend social media kunnen zijn. De constante stroom van korte, visuele prikkels zorgt ervoor dat kinderen eindeloos blijven scrollen. Dit beïnvloedt hun vermogen om kritisch te blijven nadenken. Het is daarom belangrijk dat we kinderen helpen om bewuste keuzes te maken in wat ze kijken, lezen, geloven en delen.
Bij Digiwijzer benutten we dit soort trends om kinderen bewust te maken van hun online gedrag. Niet door het af te keuren, maar door open het gesprek aan te gaan.
Ook Nederlandse brainrot viraal, toch niet zo onschuldig
Inmiddels is de Italian Brainrot niet alleen meer Italiaans. We zien ook steeds vaker Nederlandse video’s opduiken. Hierin worden BN’ers en Nederlandse influencers door AI-chatbots neergezet op een karikaturale manier. Deze video’s gaan vaak gepaard met grof taalgebruik en soms zelfs racistische stereotypen. De ‘humor’ die hieruit voortkomt is niet onschuldig: het vervaagt de grens tussen echt en nep, maar ook tussen grap en grensoverschrijding.
Op de hoogte blijven van online trends en andere ontwikkelingen?
- Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
- Lees meer over trends en andere belangrijke onderwerpen rondom digitale geletterdheid op onze blogpagina.
- Neem contact op met het team van Digiwijzer voor een gastles in de klas.