Laptop in de klas en het risico op digitale afleiding

Laptops of tablets zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit het onderwijs. Kunnen de online advertenties kwaad?

Laptops of tablets zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit het onderwijs, tijdens de lessen worden ze veel gebruikt. Tergelijke tijd wordt het thuis gebruikt om te ontspannen. Deze werelden lopen wel eens door elkaar heen. Zo bezoeken leerlingen op school soms andere websites dan de bedoeling is of klikken ze op de kleurrijke advertenties die in beeld verschijnen. Hoe zit dat precies?

Laptop of tablet toch liever in de tas?

Bij de leraren verschillen de meningen over het gebruik van een laptop of tablet in het onderwijs. De een mist de interactie met de klas, de ander gebruikt juist online tools om deze interactie te hebben. Digitaal onderwijs kan dienen als rijke leeromgeving. Leren omgaan met een laptop/tablet, het internet en programma’s als Office, is in deze snel ontwikkelende samenleving een belangrijke bouwsteen voor de toekomst. Maar het internet kan ook een bron van afleiding zijn. Denk bijvoorbeeld aan social media en games. Zo zijn telefoons tegenwoordig niet meer toegestaan in de klas.

Let’s talk numbers

Een onderzoek van Myndr toont aan dat leerlingen soms verder neuzen dan de bedoeling is op schoollaptops. In dit onderzoek is er drie weken lang, bij 140 klassen een proef gehouden. Een zogeheten extensie heeft gekeken in welke categorie elke bezochte pagina op de laptops en tablets van de leerlingen valt. Hiermee hebben zij rekening gehouden met de privacy van de leerlingen. Er waren totaal 7,9 miljoen opgevraagde pagina’s. Daarvan waren er 2,8 miljoen advertenties, 220 duizend online games, 32 duizend sociale mediapagina’s en zelfs 350 18+ websites.

Hoe werken advertenties?

Het bovenstaande onderzoek laat duidelijk zien dat er erg veel advertentiepagina’s worden bezocht door leerlingen. Hoe werkt dat precies? Informatie over internetgebruikers, zoals welke websites ze bezoeken, is erg interessant voor adverteerders. Het wordt dan al snel duidelijk uit welke generatie je komt en wat je leuke content vind. Zo kunnen zij hun reclames afstemmen op deze informatie. Dit heet targeting en hoewel er strenge regels zijn voor het adverteren bij kinderen, gebeurt het soms toch. Kinderen zijn hier erg vatbaar voor. Zij weten vaak niet dat die advertenties speciaal voor hun geselecteerd zijn. Advertenties die leuke effecten hebben doen het goed. Soms kan je zelfs een klein spelletje spelen in een advertentie. Je wordt dan al snel naar de App Store of Play Store gebracht om de volledige game te downloaden.

Oplossingen en mogelijkheden

Er bestaan programma’s om toezicht te houden op het surfgedrag van leerlingen. Met deze tools krijgen leraren meer grip op wat de leerlingen online doen tijdens schooluren, zodat zij dit makkelijker kunnen corrigeren.

Moeten de digitale devices zoals een laptop of tablet de klas uit? Wij vinden van niet. Leerlingen moeten hier juist mee leren omgaan! In onze lessen Mediawijsheid leren wij kinderen hoe reclames precies werken en hoe zij nepnieuws kunnen herkennen. Dit bewustzijn zorgt ervoor dat zij kritischer omgaan met advertenties. Ook hebben wij lessen gericht op social media, schermtijd en verantwoord gamegedrag. Wij streven ernaar dat iedere leerling digitaal geletterd de maatschappij in kan stappen.