Veel mensen zijn gek op oude muziek! De nummers en artiesten uit de goede oude tijd, ze verliezen op gegeven moment hun glans en populariteit. Of toch niet? Tegenwoordig blazen social media platformen een nieuw leven in deze muzikale fossielen. Het terugkeren van oude nummers in de nieuwste hitlijsten zien we steeds vaker terug dankzij social media.
Muziek en TikTok
Eén van de meest voorkomende manieren waarop oude muziek weer populair wordt, is door virale uitdagingen en trends op TikTok. Gebruikers creëren dansvideo’s, lip-sync filmpjes en memes met nummers die soms tientallen jaren oud zijn. Dit kan leiden tot een enorme boost in de streaming cijfers van Spotify of Youtube voor deze muziek. Hierdoor stijgt de populariteit voor de desbetreffende artiesten enorm.
Dit gebeurde bijvoorbeeld met het nummer “Dreams” van Fleetwood Mac uit 1977. Het maakte een grote comeback dankzij een TikTok-video waarin een man skateboardde terwijl hij het nummer playbackte. Deze video ging viraal waardoor er een nieuwe generatie luisteraars ontstond. En zo zijn er wel meer.
Oude muziek en nummers die weer populair werden door TikTok
- Twee Motten – Tom Manders (Dorus) – 1957
- Its My Party – Lesly Gore – 1963
- These Boots Are Made For Walkin’ – Nancy Sinatra – 1966
- Gimme Gimme Gimme (A Man After Midnight) – ABBA – 1979
- I Will Always Love You – Whitney Houston – 1992
- Murder On The Dancefloor – Sophie Ellis-Bextor – 2001
- Love Story – Taylor Swift – 2008
Films en series met oude hits
Niet alleen de social media platformen zorgen voor het heruitvinden van oude muziek. Nieuwe films en series hebben de trend ook ontdekt. Zo werd in 2022 het nummer ‘’Running up that hill’’ uit 1985 opnieuw populair door de Netflix serie ‘’Stranger Things’’. Kate Bush bestormde daardoor de hitlijsten bijna 40 jaar nadat het nummer uitkwam. En dat is niet de enige oude muziek die deze serie een boots gaf. Denk ook aan het nummer ‘’Neverending Story’’ uit 1984 of ‘’Master of Puppets’’ uit 1986.
Verbinding door muziek ‘nieuwe’ oude muziek
Veel jongere generaties kennen nu dus steeds vaker nummers uit tijd van hun ouders jeugd. Dit zorgt voor verbinding. Hoe leuk is het om samen naar dit soort ‘nieuwe’ oude muziek op de radio te luisteren in bijvoorbeeld de auto? Muziek brengt mensen samen, zoals ouders en hun kinderen. Een positieve trend dus!