De smartphone is niet meer weg te denken uit onze digitale wereld. Toch zorgt het ervoor dat we ons vaak onbewust verplicht voelen om op onze telefoon te kijken. Op steeds jongere leeftijd komen kinderen in aanraking met een telefoon. Het team van Digiwijzer ziet steeds meer kinderen die niet meer zonder hun smartphone kunnen. Hoe herken je een telefoonverslaving en hoe ga je hier mee om in de klas?
Wanneer ben je telefoonverslaafd?
Het is goed om te weten wanneer je echt verslaafd bent. Het aantal uren dat jij op je telefoon zit zegt niks over een telefoonverslaving. We spreken pas van een verslaving op het moment dat jouw leven eronder lijdt. Hoe herken je een telefoonverslaving? We hebben een aantal symptomen van telefoonverslaving bij een kind op een rijtje gezet.
- Het kind houdt zijn of haar telefoon constant binnen handbereik, om zo snel mogelijk te kunnen reageren.
- Het kind heeft moeite om de telefoon met rust te laten en voelt zich genoodzaakt om voortdurend de telefoon te controleren. Ook zonder dat er berichten binnenkomen.
- Het kind wordt onrustig wanneer de telefoon niet in de buurt is of uit is gevallen bijvoorbeeld.
- Het kind angst heeft om dingen te missen. Denk bijvoorbeeld wanneer er online spelletjes worden gespeeld via de telefoon.
- Het kind is overdag moe, omdat hij/zij de gehele nacht op de telefoon heeft gezeten.
- Het kind spreekt minder af met vriendjes of vriendinnetjes en zit liever op zijn/haar telefoon.
Wat zijn gevolgen van een telefoonverslaving?
Het kan zijn dat kinderen hierdoor minder hun best doen op school of minder hun vrienden zien. Je focus verschuift van het dagelijkse leven naar je telefoonscherm. Een ander gevolg van een telefoonverslaving is Fomo. Fomo is de ‘Fear Of Missing Out’ en komt vaak voor. Je hebt dan de angst om iets mis te lopen. Vaak deelt men alleen de leukste momenten uit hun leven op sociale media. Als je hiernaar kijkt, kun het gevoel hebben dat je er graag bij wilt zijn. Hier kunnen vooral kinderen ontzettend onzeker van worden.
Hoe maak je dit bespreekbaar in de klas?
Op de meeste scholen gelden regels omtrent telefoongebruik, maar thuis heb je als leerkracht geen zicht hierop. Stel de volgende vragen eens in de klas:
- Als je niet op je telefoon zit, mis je jouw telefoon dan?
- Zou je liever je telefoon gebruiken of met je vrienden buitenspelen?
- Wanneer je je minder prettig voelt, gebruik je dan je telefoon om je beter te voelen?
- Kan jij een uur zonder telefoon?
- Heb je thuis afspraken over het gebruik van je telefoon?
Door het bespreekbaar te maken in de klas, zorg je ervoor dat kinderen zich bewust worden van de gevolgen van telefoonverslaving. Bij overmatig telefoongebruik moet er geschakeld worden met ouders. De pedagogische driehoek is hiervoor van belang. De driehoek symboliseert dat school en ouders samenwerken aan de ontwikkeling van het kind. Goede communicatie tussen school en ouders is belangrijk om tot succesvol onderwijs te komen. Alleen met deze samenwerking kan dit probleem dus worden opgelost.