Wie dacht dat de rage van TikTok wel zou overwaaien, heeft het mis. De social media app is nog altijd razend populair, vooral onder jongeren. Van dansfilmpjes tot lifehacks: TikTok is de place to be! Maar wat maakt Tiktok nou zo populair?
Het algoritme van TikTok
Tiktok kent je beter dan je misschien denkt. De app is namelijk om een algoritme heen gebouwd. Hoe dat precies werkt, zit als volgt. TikTok bepaald naar aanleiding van jouw reactie wat voor een video als volgende in jouw tijdlijn verschijnt. Geef jij een like of een comment op een filmpje dat gaat over autoβs? Dan krijg je meer van dit soort filmpjes in je zogeheten βFor You Pageβ. Maar de app kijkt nog iets verder. Heb jij bijvoorbeeld een video over koken langer gekeken dan een kattenfilmpje? Dan slaat TikTok dat op en krijg je meer content over koken.
Op deze manier bouwt TikTok een account waar je gepersonaliseerde content ziet. Het kan dus zijn dat jij hele andere dingen te zien krijgt op TikTok dat je kind of je collega. Dit worden ook wel filterbubbels genoemd.
Bestaat er een TikTok verslaving?
Uit dit onderzoek blijkt dat de jongeren in Nederland zich zorgen maken over hun eigen TikTok-gebruik. Zo gaf zelfs 55% van de jongeren die meededen aan het onderzoek aan, dat ze liever minder op TikTok zouden willen zitten. Toch lukt dat in de praktijk vaak niet, wat dan weer erg veel weg heeft van verslavingsgedrag. En dat is opvallend gezien Spoor6 over een onderzoek schrijft dat een link naar verslavende middelen legt.
Volgens het onderzoek van Columbia University hebben jongeren een vijf keer grotere kans om verslaafd te raken aan roken als zij met grote regelmaat social media platformen bezoeken. Hier valt TikTok ook onder. De kans dat zij op latere leeftijd verslaafd raken aan alcohol, was maar liefs drie keer zo groot dan de groep jongeren die geen sociale media gebruikt. Ook de kans om verslaafd te raken aan drugs neemt toe en wordt twee keer zo groot onder de intensieve social media gebruikers.
Risicoβs en meer
Er liggen meer risicoβs op de loer. Zo horen we in de klas veel verhalen over cyberpesten op TikTok. Kort geleden waren er bijvoorbeeld Gossip Girl accounts een trend op de app. Maar denk ook aan expliciete content of gevaarlijke challenges.Β Soms lijken we te vergeten dat TikTok een leeftijdgrens heeft van 13 jaar en dat die er met een reden is.Β
Reclames op TikTok
Op TikTok kom je ook superveel reclames tegen. De bedrijven die hier adverteren, weten wat ze doen online. Hun jonge doelgroep zit namelijk op TikTok. Door reclame te maken op deze app, vergroten ze hun bereik drastisch. Maar er is nog een veel betere manier om te adverteren via Tiktok, namelijk met influencer marketing! Hierbij sturen bedrijven hun producten naar populaire TikTokkers. Door de spullen online te unboxen of een review te geven, bereikt het een grote groep kijkers. Zo krijgt niet alleen het bedrijf nieuwe klanten, ook de influencer ontvangt (naast gratis spullen) een dikke envelop met geld. En dat vaak voor een mening die niet oprecht is.
Tegenwoordig moet het duidelijk worden aangegeven dat een influencer betaald krijgt om reclame te maken voor een bedrijf of product. Vaak zie je dit in een hashtag terug. Dat neemt niet weg dat het platform gepersonaliseerd blijft adverteren richting jongeren en dus ook kinderen. Deze doelgroep vindt het soms nog lastig om te zien of iets reclame is of een oprechte mening.
Is les over TikTok nodig?
Ja en nee, vinden wij. Kinderen navigeren mega snel op social media platformen als TikTok, daar hebben ze geen les over nodig. Waar ze wel begeleiding in nodig hebben, is mediawijsheid. Hoe zet je je account op privΓ©? Waarom is dat belangrijk? Wat is nepnieuws en hoe herken je dat? Is alles wat je online ziet wel echt? Wat doe je als je online gepest wordt? En welke challenges zijn gevaarlijk?
Onze digicoaches kennen de antwoorden en kunnen kinderen nog veel meer leren over de kansen en gevaren in de online wereld.