Digitale geletterdheid begint al bij de kleuters. Kinderen komen op steeds jongere leeftijd in aanraking met schermen, apps en technologie. Maar hoe help je kleuters op een speelse Γ©n verantwoorde manier om de digitale wereld te begrijpen? Bij Digiwijzer hebben we daar iets voor ontwikkeld: een serie interactieve kleuterlessen waarin nieuwsgierigheid, spel en mediawijsheid centraal staan.
Waarom digitale geletterdheid belangrijk is voor kleuters
Veel ouders en leerkrachten vragen zich af: βIs digitale geletterdheid niet iets voor later?β. Kinderen van 4 en 5 jaar zijn vaak al volop bezig met media. Denk aan filmpjes kijken, spelletjes spelen of fotoβs maken met bijvoorbeeld de (familie)tablet. Juist daarom is het belangrijk om in de kleuterfase te starten met de basis van digitale vaardigheden.
Ook jonge kinderen hebben behoefte aan duidelijke kaders, uitleg en begeleiding bij mediagebruik. Daarbij vragen ouders zich vaak af hoe ze dat kunnen bieden en hoe lang hun kind op de tablet mag zitten.
Hoe Digiwijzer kleuters digitaal wijzer maakt
Onze lessen voor kleuters sluiten aan bij de domeinen van digitale geletterdheid. In de kleuterfase focussen we op drie kernelementen:
1. Spelenderwijs kennismaken met media
Wat is media eigenlijk? In deze les ontdekken kleuters wat media zijn en waar ze het dagelijks tegenkomen. Door herkenbare voorbeelden, zoals tv, tablet of boeken, leren ze het verschil tussen kijken, luisteren en zelf iets maken.
2. Samen ontdekken hoe een computer werkt
Kleuters gaan letterlijk op ontdekkingstocht: wat is een muis? Hoe werkt een toetsenbord? En waar dient een scherm eigenlijk voor? Dit soort vragen beantwoorden we samen met de kinderen aan de hand van praktische materialen en actieve werkvormen.
3. Denken als een computer met interactieve materialen
Met laagdrempelige oefeningen rond computational thinking leren kleuters logisch nadenken, stapjes plannen en oplossingen zoeken. Denk aan routes leggen voor een trein met een verhaal, of een kleine robot programmeren met een simpel systeem met pijltjes. Zonder scherm, maar mΓ©t een stevige basis voor oplossend denken.
Voor wie zijn deze kleuterlessen bedoeld?
Onze lessen voor kleuters over digitale geletterdheid zijn ontwikkeld voor groepen 1 en 2 van het basisonderwijs. Ze sluiten goed aan bij de belevingswereld van jonge kinderen, zonder dat ze urenlang achter een scherm hoeven te zitten.
Ook ouders profiteren mee. Tijdens ouderavonden voor de onder- of bovenbouw geven we tips over digitale opvoeding, schermtijd en bijvoorbeeld de eerste telefoon van een kind. Zo ontstaat er een gezamenlijke aanpak tussen school en thuis.
Klaar om met kleuters aan de slag te gaan?
Digitale geletterdheid hoeft geen ingewikkeld onderwerp te zijn. Met de juiste aanpak wordt het juist leuk, speels en betekenisvolβook voor kleuters. Bij Digiwijzer geloven we dat elk kind recht heeft op een goede start in de digitale wereld.
Wil jij ook aan de slag met digitale geletterdheid voor kleuters? Bekijk hier onze leerlijn digitale geletterdheid, wij denken graag met je mee.