Zodra bekend werd dat het voor scholen hoogstwaarschijnlijk verplicht gaat worden om aandacht te besteden aan Digitale Geletterdheid, werden we door veel besturen en instanties benaderd. Het ging om de vraag of we op onze manier en via onze werkwijze een dekkende leerlijn voor Digitale Geletterdheid konden ontwikkelen. Iets wat van deze tijd is en wat leerlingen en docenten echt aanspreekt, inhoudelijk maar ook functioneel.

Verschil maken

Binnen ons team van voorlichtingopscholen.nl, waarmee we al veel kennis en ervaring in huis hadden, gingen alle bellen rinkelen. Dit zou voor ons de manier kunnen worden om echt het verschil te maken in het landelijke onderwijs. Samen met tientallen scholen, partners, ICT-coördinatoren, ouders en docenten zijn we gaan brainstormen. Het bleek een grote uitdaging, maar niet onmogelijk.

Digitale leeromgeving

Waar in eerste instantie een gebrek was aan goede en complete lesstof, bleek ook een gebruiksvriendelijke leeromgeving voor leerlingen van een basisschool niet zomaar beschikbaar. Ons team begon aan de bijna onmogelijke uitdaging, wat meer voelde als een ontzettend interessant avontuur. Het betekende een ontstaan van Digiwijzer. De focus lag hierbij niet alleen op het ontwikkelen van de lesstof wat inhoudelijk moet kloppen, maar ook een eigen, gebruiksvriendelijke leeromgeving bleek net zo belangrijk. Een digitale plek waar leerlingen zonder enige afleiding zich letterlijk ‘thuisvoelen’ om goed onderwijs te krijgen.

Lancering leerlijn

We zijn inmiddels 9 maanden, 132 brainstormsessies, 241 gesprekken en 4 grote onderzoeken verder. Met veel trots kunnen we dan ook eindelijk bekend maken dat we begin maart onze oplossing voor het onderwijs kunnen lanceren. Tientallen scholen starten dan met echte pilots, maar ook demo’s zullen beschikbaar worden gesteld voor elke school of bestuur in Nederland. Hoe gaaf is dat?

Leerlijn digitale geletterdheid

Het lessenpakket bestaat uit alle 4 de thema’s die onderdeel zijn van Digitale Geletterdheid: Mediawijsheid, ICT-basisvaardigheden, Informatievaardigheden en Computational Thinking. De lessen zijn samengesteld aan de hand van alle kerndoelen die zijn opgesteld door het SLO. De leerlijn Digitale Geletterheid van Digiwijzer kan daardoor als compleet ‘dekkend’ gezien worden.

Alle thema’s bestaan uit 3 tot 4 niveaus, waarbij elk niveau ongeveer 4 tot 10 lessen bevat. Hierbij is het complete aanbod bedoeld voor groep 1 tot en met 8 van het primair onderwijs. Een les duurt gemiddeld tussen de 20 en 25 minuten, wat het flexibel maakt voor docenten om de lessen in te delen. Een docent heeft zelf de mogelijkheid om de les langer te laten duren, door klassikaal met elkaar in gesprek te gaan. Dit is dus niet noodzakelijk, omdat we dit, helaas, niet willen en kunnen eisen van iedere docent. Elke les bestaat uit een visueel element (afbeelding of korte video) waarna een leerling interactieve vragen of opdrachten krijgt om de les te kunnen afronden.

Kennismaken

Al net zo enthousiast geworden als wij of gewoon benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan gerust contact met ons op of blijf op de hoogte via onze kanalen. Richting de lancering zullen wij komende weken veel informatie delen. Samen gaan we voor een Digiwijzer Nederland!