Pesten is van alle tijden, maar de vorm waarin het zich manifesteert is veranderd. Wat vroeger op het schoolplein begon, gaat nu online verder en vaak onzichtbaar voor ouders en docenten. Wanneer online pesten escaleert, kijken veel mensen naar de school. Maar wat mag je eigenlijk van een school verwachten? En wat kunnen scholen doen om incidenten vΓ³Γ³r te zijn?
Online pesten blijft vaak onder de radar
Veel scholen zetten zich actief in tegen pesten in de klas, maar online pesten (cyberpesten) glipt vaak door de mazen van het net. Op platforms als WhatsApp, Instagram en TikTok verspreiden pestgedrag, roddels of zelfs bewerkte beelden zich razendsnel. Volgens deze reportage komt het zelfs voor dat kinderen zonder medeweten of toestemming onderdeel worden van een nepaccount. Dit soort situaties zorgen soms voor heftige gevolgen.
Het team van Digiwijzer ziet in de praktijk hoe diep de impact van online pesten kan zijn. Jongeren voelen zich vaak machteloos en durven zich niet uit te spreken. Ouders weten niet waar ze terechtkunnen en scholen krijgen de verantwoordelijkheid toegeschoven. Maar zonder goede tools en protocollen staan zij vaak met lege handen.
Ook ouders dragen verantwoordelijkheid
Hoewel scholen een centrale rol spelen, ligt de opvoeding niet alleen bij hen. Ouders zijn de eerste digitale opvoeders van hun kind. Thuis worden de normen en waarden gevormd die ook online doorwerken. Kinderen die gewend zijn om thuis te praten over online gedrag, zullen sneller hun grenzen aangeven; of juist opmerken wanneer een ander wordt buitengesloten.
Toch worstelen veel ouders met hun rol. Hoeveel schermtijd is normaal? Mag ik meekijken in een groepsapp? En wat als mijn kind zelf doet aan online pesten of gepest wordt? Deze onzekerheid is begrijpelijk. Daarom is samenwerking tussen school en thuis zo belangrijk.
Het team van Digiwijzer stimuleert deze samenwerking actief. Tijdens onze gastlessen en ouderbijeenkomsten bieden we handvatten voor digitale opvoeding en bespreken we herkenbare situaties uit de praktijk. Want pas als school Γ©n thuis dezelfde boodschap uitdragen, kunnen we het verschil maken.
De school als spil in preventie en aanpak
Het is cruciaal dat scholen structureel werken aan preventie met bijvoorbeeld een helder protocol voor online incidenten. Digiwijzer kan helpen door scholen te ondersteunen bij het maken van afspraken over online gedrag. Zo weten leerlingen, ouders Γ©n docenten waar ze aan toe zijn. Denk aan richtlijnen over beeldgebruik, privacy, en groepsapps.
Bewustwording begint bij mediawijsheid
De eerste stap in de aanpak van online pesten is mediawijsheid. Kinderen en jongeren moeten leren hoe ze zich online gedragen, wat wel en niet kan, en hoe ze voor zichzelf en anderen opkomen. Maar ook ouders en leerkrachten moeten mediawijzer worden. Met de juiste kennis kunnen zij signalen sneller oppikken en gesprekken openen.
Van incident naar oplossing
In de praktijk blijkt dat de juiste aanpak Γ©cht het verschil maakt. Op scholen die samenwerken met Digiwijzer, zien we hoe bewustwording leidt tot gedragsverandering. Een schoolteam verwoordt het als volgt:
βDoor de voorlichting van Digiwijzer is er meer bewustwording bij leerlingen ontstaan. Ze denken nu beter na over hun online gedrag en het effect op anderen.β (Lees hier meer ervaringen)
Ook aan de slag?
Laat Digiwijzer je helpen met mediawijsheidstrainingen, socialmediaprotocollen en begeleiding bij digitale gedragsproblemen. Neem dan contact met ons op!