Alle lessen in de leerlijn digitale geletterdheid van Digiwijzer starten met een visueel element, meestal zijn dit videoβs. Beelden zeggen naar onze mening namelijk meer dan duizend woorden. We gebruiken de fotoβs en videoβs om lessen te introduceren, onderwerpen te bespreken en vooral uitleg te geven. Vanuit de leerlingen en docenten krijgen we terug dat de video’s impact maken, duidelijk zijn, maar ook gewoon leuk zijn om naar te kijken. Precies de manier waarop wij denken dat we echt de boodschap kunnen overbrengen naar de leerlingen.
Soorten video’s
In de leerlijn komen verschillende video’s voorbij met elk een ander doel. Zo zien we bij de lessen van ICT-basisvaardigheden veel instructievideo’s, die bestaan uit schermopnames, aangevuld met duidelijke icoontjes, stappenplannen en meer. Verder zijn er veel uitlegvideo’s waarbij iemand van het Digiwijzer team het inhoudelijke gedeelte in de vorm van een presentatie overbrengt, versterkt met leuke animaties.
Naast het creΓ«ren van dit soort video’s, geΓ―nspireerd door het succesvolle concept βNOS Storiesβ, wilden wij graag nog iets extraβs toevoegen. Tot slot zijn er daarom gesprekvideo’s opgenomen in onze eigen Digiwijzer Studio. Het gaat hierbij om een talkshow idee, om het onderwerp dus in de vorm van een gesprek over te brengen aan de leerling.
Ontstaan Digiwijzer TV
Door goed te luisteren naar de wensen van de leerlingen, is het concept Digiwijzer TV ontstaan. We merkten namelijk dat leerlingen kunnen afhaken als ze een video bekijken waarin we alleen maar informatie ‘pushen’ met behulp van bepaalde beelden. Door hierover met ze in gesprek te gaan, hadden we eigenlijk al gelijk de oplossing: we gaan in gesprek.
Iedere video kan inhoudelijk gezien worden als een kleine talkshow, waarbij ons team in gesprek gaat over het onderwerp van de les. We zien dat leerlingen nu nog geΓ―nteresseerder de video’s bekijken. Om nog een stapje verder te gaan, zullen we in Digiwijzer TV soms ook BNβers en influencers voorbij laten komen. Zij delen eigen expertise of ervaringen uit de praktijk om op die manier het onderwerp weer bespreekbaar te maken.
Voorbeeld
Wanneer een leerling bijvoorbeeld de les ‘Reclame’ volgt, komt ook het onderwerp ‘sluikreclame’ aan bod. In de video van Digiwijzer TV, welke de leerling voorafgaand aan de les bekijkt, bespreken we dit dan ook. Halverwege de video pakken we een smoothie van de salontafel erbij, welke dan al 2 minuten in beeld is geweest. Dit doen we om vervolgens de leerling ermee te confronteren dat hij of zij de smoothie met het merk waarschijnlijk onbewust al een paar keer gezien had.
Digiwijzer TV is live!
Nee, niet live waarbij we 24/7 te zien zijn, maar wel live met tientallen video’s die we in de leerlijn hebben verwerkt. Na lang voorbereiden, opnemen en editen zijn de afleveringen van Digiwijzer TV klaar voor gebruik. Ze zijn leuk, vlot, levendig en van korte duur. Zo streven we ons doel weer na om leerlingen Digiwijzer te maken op onze eigen unieke manier.