Burgerschap in het onderwijs: invulling blijft achter

Drukke winkelstraat met mensen van verschillende leeftijden en achtergronden die symbool staan voor de diverse samenleving

Het onderwijs faalt in het geven van goed burgerschapsonderwijs. Die conclusie trekt de Onderwijsinspectie, en het leidt tot serieuze gevolgen: jongeren haken af, voelen zich niet gezien en missen de basis om mee te doen in onze samenleving. Burgerschap is geen bijzaak, maar een fundament. Toch lukt het veel scholen niet om hier structureel aandacht aan te geven.

Onderwijs loopt achter op maatschappelijke realiteit

Uit onderzoek van de Onderwijsinspectie blijkt dat bijna de helft van de scholen tekortschiet op het gebied van burgerschap. Jongeren leren te weinig over democratie, gelijkwaardigheid en hun rol in de maatschappij. Dat raakt niet alleen henzelf, maar ook de samenleving als geheel. RTL Nieuws schreef hierover: β€˜Onderwijs schiet tekort in lessen burgerschap’.

Het probleem is niet de wil, maar het ontbreken van tijd en houvast. Scholen en haar leerkrachten worstelen met een overvol curriculum, personeelstekort en toenemende druk.

Burgerschap samen met digitale geletterdheid?

Wat we niet meoten vergeten: burgerschap speelt zich allang niet meer alleen af in de klas of op het schoolplein. Jongeren vormen hun wereldbeeld deels online. Desinformatie, online polarisatie en groepsdruk spelen hierin een grote rol. Daarom pleit Digiwijzer al langer voor de integratie van digitale geletterdheid in burgerschapsonderwijs. Lees daar meer over op deze pagina.

Een les over online haatcomments, groepsdruk op TikTok of nepnieuws op YouTube is minstens zo belangrijk als de uitleg over democratie of stemrecht. Zonder die koppeling wordt burgerschap voor jongeren abstract en weinig relevant.

Tijd voor actie: zo helpen wij scholen verder

Digiwijzer ondersteunt scholen met praktische en effectieve programma’s. Onze digicoaches geven gastlessen over verschillende thema’s als online gedrag, privacy, cyberpesten en digitale identiteit. We maken moeilijke onderwerpen bespreekbaar en sluiten aan bij wat kinderen meemaken.

Met onze tools, lessen en trainingen helpen we scholen om structureel werk te maken van burgerschap, hand in hand met digitale geletterdheid.

Burgerschap hoort bij de basisvaardigheden

Burgerschap is een kernonderdeel van goed onderwijs. Maar scholen kunnen dit niet alleen. Het is tijd voor ondersteuning, expertise en praktische oplossingen. Digiwijzer staat klaar om daarbij te helpen.

Wil je structureel aan de slag met burgerschap en digitale geletterdheid? Neem contact op met het team van Digiwijzer en ontdek wat wij voor jouw school kunnen betekenen.